Eötvös Péterről emlékezünk
80 éves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja
A Pannon Filharmonikusok nagy tisztelettel és mély megrendüléssel búcsúzik Eötvös Pétertől, hazánk egyik legkiválóbb zenei alkotójától és előadójától. Eötvös Péter zeneszerzőként, karmesterként és a fiatal tehetségek mentoraként egyaránt világszínvonalon teljesített. Büszkeséggel tölti el a PFZ társulatát, hogy az elmúlt években számos együttműködése lehetett a hétvégén elhunyt, ízig-vérig Muzsikussal. Eötvös szakmai és emberi hozzáállásával bátorította, inspirálta és visszaigazolta annak a rengeteg munkának az értelmét és eredményét, ami Pécsett zajlik az elmúlt húsz évben. Eötvös Péter és korábban Kocsis Zoltán a leghitelesebb kortárs magyar zeneművészként álltak a PFZ mellé és elé, mellyel láttatták, hogy a vidékiség nem jelent egyet a provincializmussal, a minőséget és a világszínvonalat képviselni bárhol lehet.
A zenekar szakmai kapcsolata az Armel Operafesztivál keretében, 2016-ban kezdődött Eötvössel, amikor a budapesti Nemzeti Színházban Eötvös Senza Sangue (Vértelenül), valamint Bartók Kékszakállú herceg vára című darabját mutatta be a PFZ. Az Eötvös-mű előadása elnyerte a fesztivál legjobb produkciójának járó elismerést. Az előadást, amely a magyar operakultúra kuriózumává vált, Alföldi Róbert rendezésében, Eötvös Péter vezényletével láthatta a közönség. Ugyanez év szeptemberében Eötvös Péterrel közösen Londonban, a Hackney Empire-ben is előadhatta társulatunk a fesztivál díjnyertes műsorát.
2018-ban, szintén az Armel Operafesztiválon, a bécsi MuTH színházban Horváth Zsolt, a PFZ igazgatója és Vajda Gergely karmester az Eötvös Péter Lady Sarashina című operájában a zenekar által nyújtott kivételes és magas színvonalú zenei megvalósításért a nemzetközi tagokból álló szakmai zsűri különdíját vehette át.
„Jóleső meglepetés és nagy öröm volt számomra, mikor tudomást szereztem erről a különleges díjról. Őszinte megtiszteltetés a Pannon Filharmonikusoknak, hogy Eötvös Péter zenei anyagának autentikus megszólaltatójaként aposztrofálta a zenekart a nemzetközi zsűri.” – nyilatkozta a díj átvételét követően Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója.
A fotót Csibi Szilvia készítette.
A PFZ Eötvös Péter műveinek előadásán és a közös munkán túl az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvánnyal is szoros kapcsolatban áll: a PFZ részt vett az alapítvány fiatal karmestereinek és zeneszerzőinek szóló mentorprogramjában, többek között Aaron Holloway-Nahum amerikai zeneszerző Vernichtung (Megsemmisülés) című művének előadásában Toby Thatcher ausztrál-angol karmester vezényletével, illetve Donghoon Shin, dél-koreai zeneszerző Concerto for Violin and Orchestra (Versenymű hegedűre és zenekarra) című művének bemutatásában Boon Hua Lien szingapúri karmester vezényletével.
„Eötvös a kortárs zenekari kultúrának világszerte a legjobb ismerője. Így rajta keresztül a pécsiek első kézből juthatnak olyan tudáshoz és szemléletmódhoz, amely a klasszikus repertoárban is egyértelműen hasznukra válik. Úgy tudom, hogy kimondottan szereti a Pannon Filharmonikusokat, élvezi a velük töltött időt, a közös munkálkodást.” (Vidovszky László)
Eötvös és a Pannon Filharmonikusok együttműködésének kimagasló eseményeként 2021-ben a PFZ felkérésére írt új Eötvös-mű, a Sirens' Song (Szirének éneke) című alkotás zenetörténeti ősbemutatójára online stream keretében a szerző kérésére a Kodály Központból került sor. A hangversenyhez kapcsolódóan Fazekas Gergely zenetörténész és Eötvös Péter beszélgetését is megnézhettük felvételről. A művet már élőben, 2022 decemberében élvezhette a közönség a Kodály Központban és a Müpában.
Ezen utolsó közös koncerteken a Szirének énekén túl a PFZ eljátszotta Eötvös Cello Concerto grosso című művét, majd a szünet után Bartók alkotásainak, többek között a Cantata Profana bemutatójára került sor. A koncert kapcsán készített interjúban Eötvös saját zeneszerzői nyelvéről így fogalmazott:
„A zenei „anyanyelv” a legtermészetesebb módon megtalálható a saját műveimben is. Én nem Bartók stílusában komponálok, hanem azon a nyelven mondom el a zenei gondolataimat, ahogy egy magyar író az anyanyelvén, magyarul mesél más és más történetet. Más kultúrák befolyása, hatása csak gazdagítja a nyelvi tudást. Így volt ez Bartóknál is: a közép-kelet-európai, sőt a még délebbre fekvő népzenei kultúrák hatása is hallható a műveiben. Nálam a nagy nyugat-európai zenei centrumok aktív részeseként eltöltött 40 év tapasztalatai is megjelennek a kompozícióimban.”
(„Két zaj közötti feszült várakozás” – beszélgetés Eötvös Péterrel, Papageno)
A felvételt 2022. december 8-án a Kodály Központban, a Tiszta forrásból című hangversenyen készítette Dékány Zsolt.
Back
Contact
Ticket Office of Kodály Centre
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300
Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time
The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.