1 2 3

Wers-zene

Weöres Sándor és a zeneiség titokzatos kapcsolatáról írt Ágoston Zoltán, a Jelenkor főszerkesztője.

A Weöres-vers sokféle, de az egyik legfőbb és a nagyközönség számára is legismertebb vonulata az, amelyik a zenéből sarjad. Ilyen például a Rongyszőnyeg darabjainak java része, köztük az „Őszi éjjel / izzik a galagonya / izzik a galagonya / ruhája”, a „Nád alól és gőz alól / vízi várból nóta szól” vagy a „Csíja, csicsíja, rózsa, / csicsíja, mályva” kezdetűek, amelyek közül sokat a Kaláka együttes zenei feldolgozásai tettek széles körben népszerűvé. Aztán ott vannak a dalok, amelyeket már gyerekkoromban, a hetvenes években énekeltünk: az „Ó ha cinke volnék”, a „Mély erdőn ibolya-virág” vagy a „Szép a fenyő télen-nyáron” és a „Suttog a fenyves, zöld erdő”. És sorolhatnánk a Magyar etüdök darabjait tovább, amelyeket mindenki ismer a „Fut, robog a kicsi kocsi”-tól kezdve a „Harap utca három alatt” megnyíló kutyatárig.

            Se szeri, se száma a zenei inspirációra, zenei formára készült Weöres-verseknek, amit gyakran már a címek is jeleznek: Bartók suite, Cantata, Canzone, Fughetta, de említhetjük az életművön átvonuló szimfónia-szerkezetet, továbbá a különböző népektől vett népdal-variációiktól egészen a modern idők populáris zenei ihletéséig folytathatnánk a sort, amilyen például a Rock and roll („Lóri ma kiköpöm a zagyvelőm / fölakasztom a hátgerincem”).

            És a szanszkrit Gíta Govinda, a Pásztorének átültetését vajon ki tudta volna hozzá foghatóan, az indiai zene ritmusát jól hallhatóan beleköltve létrehozni magyarul?

           

            „Szekfüvirágleheletzuhatagos-örömillatu délövi szélben,

            fülemüleszavu kusza méhzizegésü lugas susogó sürüjében

                        Hari vigad a gyönyörü dalu kikeletben,

                        sírjon az elhagyatott, íme táncol a vadörömü lánykaseregben.”

 

A Weöres-univerzum létezése önmagában is túl van a felfoghatón, de ezen belül az sem érthető, hogyan lehetséges mindez annak fényében, hogy – mint Weöres egy interjúban állította magáról – kifejezetten botfülű volt gyermekkorától kezdve. Amikor egy rádiós interjúban a vers zeneiségéről faggatta a riporter, megelőlegezte, hogy a költőnek biztosan jó a zenei hallása. „Nagyon rossz a hallásom, és teljesen antimuzikális vagyok, soha nem lehetett zenére megtanítani, ami a verseimben zenei elem, az ugyanannyira mozgáselem is, táncelem” – válaszolta a kérdező megrökönyödésére Weöres. De akkor legalább jó táncos volt, ugye, átlag fölötti mozgáskészséggel? „Tánckészségem nem volt. Mozgáskészség sem annyira ritmikus vonalon. Rendkívül hajlékony voltam, és jó fáramászó” – zárta a költő a dadaista interjút.

 

Ágoston Zoltán

A pécsi kötődésű Weöres Sándor Nyári este című verse is elhangzik április 11-én, a magyar költészet napján a Zeneköltők társasága című koncerten.
Weöres kettős évfordulója előtt is tiszteleg a Pannon Filharmonikusok. A 100 éve született költő 30 éve vesztette életét.

 

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992