Az állandóság univerzuma
A világviszonylatban is egyik legismertebb és legelismertebb magyar zeneszerző-karmester, Eötvös Péter 75. születésnapján saját műveit dirigálja a Pannon Filharmonikusok élén. Különleges, de nem szokatlan pillanat ez. Senza sangue, azaz Vértelenül című, Alessandro Baricco novellájából készült, A kékszakállú herceg vára párdarabjának is tekinthető opera-pszichothrillerét szintén ő vezényelte a mű hazai bemutatóján, az Armel Operaverseny keretében – ahol a legjobb produkció díját nyerte el az előadás.
Eötvöstől Európa legkiválóbb együttesei rendelnek új műveket. Mások mellett a Berlini, a Bécsi, a New York-i Filharmonikusok egyaránt felkérték már, és így tett a Baszk Szimfonikus Zenekar is, amelynek harmincadik születésnapján, 2012-ben mutatták be az azóta 2015-ben átdolgozott The Gliding of the Eagle in the Skies című kompozíciót. A zeneszerző saját bevallása szerint nem tudott sokat a baszk zenéről, egyetlen jellegzetes hangszert ismert csupán, a tamburát. Rátalált viszont a Ximun Haran gyűjtötte anyagra, amiből egy szöveg nélküli dal különösen nagy hatással volt rá. Ebből a képből született a hagyományos és autentikus baszk ütős hangszereket is felhasználó darab.
„Egy sas jelent meg lelki szemei előtt, ahogyan az szélesre tárt szárnyakkal a végtelen térben, a szabadságban siklik.”
A zeneszerző a nyelvek zenéjére, ritmusára is épít, azokat absztrakciót biztosító nyersanyagként használja – elég csak japán, német, angol, olasz nyelvű operáira gondolni. Az Alle vittime senza nome című, nagyon friss, 2017 tavaszán bemutatott zenekari műnek viszont csak a címe olasz, ősbemutatóját Eötvös Péter vezényelte a Scala Szimfonikus Zenekarának élén. A Minden névtelen áldozat (Alle vittime senza nome) egy aktuális kérdésre adott megrendítő zeneszerzői válasz: azoknak a menekülteknek állít emléket, akik háborús övezetekből próbálnak egy békésebb világba eljutni, de a tenger a hajók utasainak sírja lesz. 2016. július 30-án, Esterházy Péter halála után alig két héttel volt a Bécsi Filharmonikusok felkérésére született Halleluja – Oratorium Balbulum című világi oratórium ősbemutatója a Salzburgi Ünnepi Játékokon. Néhány hónappal később a Müpában, szintén Eötvös vezényletével ismerhette meg a magyar közönség a művet. A Dadogó oratórium prófétája meséli a történetet, mondja a jövendőt, teszi ezt kissé keserűen, de fanyar humorával reményt hagyva a hallgatónak.
„Dzsessz és székely zene, ez vagyok én” – definiálta magát Eötvös Péter. Mi pedig hozzátehetnénk, hogy pulzáló, változással teli világunkban kategorizálhatatlan, műfajokat átívelő, kultúrákat egyesítő univerzuma maga az állandóság. Minőség, sokszínűség és nyitottság. Olyan értékek, amelyekre a jelen kornak nagy szüksége van.
A zenetörténeti jelentőségű koncert Pécsett a Kodály Központban március 7-én, Budapesten a Müpában március 8-án lesz hallható a Pannon Filharmonikusok előadásában.
Back
Contact
Ticket Office of Kodály Centre
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300
Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time
The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.