1 2 3

Fiesztahangulat a koncerteken

Rendhagyó koncerttel, vagyis idehaza ritkán hallott kompozíciókkal várja a Pannon Filharmonikusok következő hangversenyeinek közönségét.

Január 22-én Budapesten, 23-án Pécsett a zenekar nem kevesebbre vállalkozik, minthogy fiesztahangulatot teremt, valamint mediterrán nyárestéket idéz meg a Müpa, illetve a Kodály Központ hangversenytermében.

A Fiesta y siesta címet viselő hangversenyen minden műsorra tűzött zenemű Spanyolország egy-egy arcát mutatja meg. A Gilbert Varga karmester által dirigált program a régi századforduló francia-spanyol zenei kapcsolatain alapul, ugyanis a hangverseny zeneszerzői között említhetünk egy francia földön született, baszk-svájci származású zeneszerzőt, Maurice Ravelt, a spanyol gyökerekkel bíró, de francia Édouard Lalót, a baszk Jesús Guridit és a hamisíthatatlanul spanyol Joauín Turinát.  Maurice Ravel bár francia földön született, származása miatt már otthon megismerkedett a baszk hagyománnyal, az ő zeneművei keretezik a koncert műsorát.

A nyitókompozíció, az Alborada del gracioso, vagyis az udvari bolond szerenádja a spanyol irodalom egyik alapműfaját, a groteszk szerelmes dalt eleveníti fel, miközben egyfajta szerenádparódiának is tekinthető. Édouard Laló nem parodizálja a nagy elődöket, sokkal inkább inspirációt merített Beethoven, Schubert és Schumann munkásságából. A műsorban szereplő d-moll gordonkaversenye a példaképek szimfóniáinak nyomát viseli magán. A műben Narek Hakhnazaryan lesz az együttes szólistapartnere.

Joaquín Turina Lalóhoz hasonlóan a francia zenei iskolán nevelkedett, A torreádor imája című műve mégsem a párizsi Conservatorire hatását, hanem egy madridi bikaviadal emlékét jeleníti meg. A La oración del torero egyik legékesebb példája a spanyol népzene Turina művészetére gyakorolt hatásának.

Jesús Guridi Bidaola a 20. századi spanyol és baszk zene egyik kulcsfigurája volt azzal együtt is, hogy neve a hazáján kívül nem cseng túl ismerősen a zenekedvelők körében. Stílusát a wagneri későromantika és a baszk népi kultúra együtt alakította. Ennek iskolapéldája, A Tíz baszk dallam szerzői pályájának csúcspontján keletkezett, s kortársai elsősorban annak hangszereléséért dicsérték, a kritika pedig Rimszkij-Korszakov, Ravel és Sztravinszkij műveihez mérte Guridi kompozícióját.

A hangversenyt záró Ravel-mű, a Bolero egy mérsékelt tempójú spanyol táncműfajt idéz meg. A művet azonosító, sokak számára jól ismert dallam Ravel leleménye. A szerző azzal fokozza a végtelenségig a mű előadásakor szinte tapintható feszültséget, hogy bár a 16 perces kompozícióban a dallam mindvégig változatlan marad, mindig újabb és újabb hangszínen, illetve más és más hangszer által szólal meg, és a kíséret is egyre fokozódik, mígnem a tarthatatlanság határán a darab és a koncert is véget ér.

Jegyek a következő linkekre kattintva kaphatók:

Budapestre itt!

Pécsre itt!

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992