Zeneakadémiai hangverseny
Benjamin Britten: Kettősverseny
Max Bruch: e-moll kettősverseny hegedűre és brácsára, Op. 88
Egy hangversenyen általában csak egy versenymű szerepel. Össze lehet állítani vajon egy műsort csupa versenyműből anélkül, hogy afféle szólista gálává válnék? Erre hallhatunk egy kísérletet ezen a koncerten. A zenekar állandó jelleggel kiegészül egy hegedűs és egy brácsás szólistával, akik végigkísérik a műsort. Nyitány helyett a legrégebbi és legismertebb mű, Mozart Sinfonia concertantéje szólal meg, mely egyszerre szimfónia és kettősverseny, tehát a zenekar és a szólisták párbeszédében itt a zenekar hangsúlyosabban van jelen, afféle harmadik szólistaként. Kettősverseny következik Benjamin Britten tollából, Bruchnál modernebb hangzást képviselve, majd a német romantikus Max Bruch kettősversenye hangzik el, mely eredetileg klarinétos szólistát foglalkoztatott hegedűs helyett, két vonós szólistával ritkábban hallható – ha egyáltalán előadják, pedig ez az érzelmes mű is a méltatlanul elfeledett zeneszerző igen szerethető kompozíciói közé tartozik.
A Zeneakadémia honlapjáról:
"A concerto kifejezés a nyugati zene történetében többféle jelentéssel bír, általában azonban olyan műfajt értünk alatta, amelyben egyes hangszerek vagy hangszercsoportok között párbeszéd alakul ki. A szólamok készséges, egymást kiegészítő diskurzusa azonban többféleképpen is megvalósulhat. A 17. század legnépszerűbb zenei társalgási formája a concerto grosso volt, ez a legalább négy, de inkább több tételből álló zenekari műfaj, amelyben a teljes zenei együttes megszólalásai egy szólistacsoport kamarazenei szövésmódjával váltakoztak. A 18. század elején viszont egy másik szerkezet vált
közkedveltté: ez csak három tételből állt, és általában egyetlen szólistát alkalmazott, aki az egyes tételeken belüli modulációs folyamatok energiaforrásának szerepét töltötte be a maga hangsúlyozottan virtuóz passzázsaival. A sinfonia concertante e két concerto-típus jellemzőit egyesítette, gyakran ugyanis több szólistát foglalkoztatott, szerepkörükben azonban ötvözte az állandó párbeszédre való hajlamot a látványos technikai megoldásokkal. Ezzel szemben a kettősverseny, ha a finom különbség egyáltalán megragadható, inkább a 18. század első felében divatos struktúra örököse volt, azé a formáé, amely sokkal egyértelműbb reflektorfényt biztosított a szólistának – éppen csak nem egy, hanem két szólóhangszert alkalmazott ebben a kiemelt szerepben. A hangverseny műsora egy 18. és két 20. századi alkotással példázza a formatípusok közti apró eltéréseket."
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
Különleges zárvatartási napok IDE kattintva.
Nyitvatartás:
Hétfőtől péntekig:
10.00–18.00 óráig
A telefonos érdeklődéseket a +36 72 500 300-as telefonszámon tudjuk fogadni hétfőtől péntekig 10.00 és 18.00 óra között.
Az e-mailes megkereséseket a jegypenztar@pfz.hu címen fogadjuk.
Potyondi Linda
értékesítési menedzser
potyondi.linda@pfz.hu
+36 30 866 2310
Szabó Csilla
kommunikációs menedzser
press@pfz.hu
+36 30 222 7992