Egy partnerkapcsolat, amely tényleg Erősnek bizonyult

Erős Gábor, az RG Stúdió vezetője. Cége, valamint annak munkatársai immár négy éve támogatják tanácsaikkal és szolgáltatásaikkal a Pannon Filharmonikusokat. Az online marketing területén a cég jelentős sikereket könyvelhet el, működésük 19 éve alatt a régióból kilépve már az ország több pontján számítanak munkájukra. Jelentős, sokszor multinacionális cégek veszik igénybe az RG Stúdió szakértelmét, komolyzenei területen egyelőre csak a PFZ-vel alakult ki munkakapcsolatuk.

Utóbbi tény talán nem is vethető a szemükre, sokkal inkább tükrözi a Pannon Filharmonikusok rugalmasságát, nyitottságát az online marketing irányába, persze ehhez kellett a tanácsadó cég proaktivitása is. Egy jó kávé mellett ülünk le az egyik cégtulajdonossal, Erős Gáborral, hogy beszélgessünk a vállalkozásuk múltjáról, jelenéről és a sokkal izgalmasabb jövőről. Fiatalos és sportos tulajdonos ő, aki beszélgetésünk után a fallabdázás örömei közben is egészen biztos, hogy az online marketing további lehetőségein töri a fejét.

- Mikori a kapcsolat a Pannon Filharmonikusokkal?

- Több mint négy éve dolgozunk együtt, amely egy véletlen találkozás, egymásra találás kapcsán jött létre. Egy általánosnak mondható megkeresés érkezett hozzánk, fizetett hirdetések menedzseléséről volt szó. Jellemző a zenekarra és a kommunikációs-marketing részlegre, hogy azonnal átlátták, hogy profi segítségre van szükségük. Először pilot jellegű együttműködés volt, majd filozófiánknak megfelelően törekedtünk arra, hogy ez egy hosszú távú együttműködéssé váljon, mivel ezeknek van igazán értelme. Talán ismeretes, hogy mi 19 évvel ezelőtt alapítottuk a céget, de van már 20 éves partneri kapcsolatunk is, ami úgy lehetséges, hogy a tevékenységet már folyattuk, de a stúdió még nem alakult meg. Bevételeink fele olyan partnerektől származik, amelyek tíz évnél régebbi múltra tekintenek vissza, és bevételeink folyamatosan növekszenek. A partnerek száma viszont nem feltétlenül korellál ehhez, aminek az oka az, hogy a szemléletük nem engedte meg azt a típusú együttműködést, amelyben mi gondolkodunk. Az online marketing rövid távon nem megtérülő tevékenység, sajnos a szakmában vannak olyanok, akik gyors és látványos sikereket ígérnek a partnereiknek, de ez nyilvánvalóan hamis kép, pusztán arra szolgál, hogy az adott ügynökség megvesse a lábát a partnernél. Mi kizárólag azokkal a cégekkel, szervezetekkel tudunk eredményesen együttműködni, akik hosszú távú kapcsolatban gondolkodnak, gazdaságilag stabilak, van jövőképük, stratégiájuk és olyan vezetők vannak többségben, akik hasonlóan gondolkodnak, mint mi. A Pannon Filharmonikusoknál ez egy kettős együttműködés volt, mert nekünk mindig is voltak társadalmi szerepvállalásaink, a megkeresés klasszikus for profit jellegű volt, amely idővel megváltozott.

- Befolyásolja-e a munkájukat az, hogy a PFZ egy művészeti szervezet, egy zenekar?

- Nem befolyásolja, mert mindkét oldalon, nálunk is és náluk is hús-vér emberek vannak, sokkal inkább az egyének habitusán, személyiségén áll, vagy bukik az, hogy milyen eredményt tudunk elérni. Sajnos az üzleti életben azokkal az ügyfelekkel, akikkel valami miatt nem működik ez a kettősség, felmondjuk a szerződést, hiába likvid az együttműködés. Ha megtartanánk őket, akkor sokkal több problémát okoznának a munkatársainknak és ezek a gondok átszivárognának a másik partnerekhez is Graf Orsolyáékkal a kezdetektől jó a viszony, működik a „kémia”, nem okozott gondot az, hogy egy szimfonikus zenekarról van szó, sőt, talán még egy plusz színt vitt az együttműködésbe.

- Mennyire globális a munka, amit a zenekarnál folytatnak, vagy mennyire perszonális?

- Mindenképpen személyre szabott a munka, elég, ha egy másik példával világítom meg. Rákász Gergely orgonaművésszel dolgoztunk együtt, amely olyan személyes jó kapcsolattá vált a kollégáimmal és velem is, amelyre nem tudok más szót: baráti. Nyilván ez a nexus kihat a munkánkra, megsokszorozza energiánkat, még nagyobb teljesítményre vagyunk képesek. Munkánk során közgazdasági alapokra kell fektetni a szemléletmódot, lehetnek csodálatos ötletek, de ha az nem térül meg, akkor nem kell megcsinálni, az már a karitatív kategóriába csúszik bele. A Pannon Filharmonikusoknál nem ez a helyzet, üzleti alapon gondolkodnak, a kampányokat ennek mentén hajtják végre, ha valamilyen speciális tudásra van szükségük, akkor segítjük ebben őket. Segítünk abban, hogy olyan felületeken jelenjenek meg, amely az ő társadalmi jelenlétüket, hozzáadott értéküket támogatja. Május 23-án lesz egy Big Marketing Day nevezetű konferenciánk, amelyet immár három éve rendezünk meg Pécsett, ennek van egy karitatív jellegű missziója, amely a helyi vállalkozások online marketing szemléletét hivatott csiszolni. Ez nem egy sales, vagy promóciós jellegű, cégek által elővezetett esemény, hanem egyfajta szakmai információszerzésre kitalált, megalkotott rendezvény. Ennek egyik előadója lesz a Pannon Filharmonikusoktól Graf Orsolya marketing- és kommunikációs vezető. Remélem, hogy jól fogja érezni magát a mintegy 100-150 meghívott vállalkozó körében, meg tudja mutatni a PFZ identitását, fel tudja hívni a figyelmet a kultúra fontos szerepére. Nekünk is hasznos a velük folytatott munka, amely a társadalmi szerepvállalás jegyében nagyon kedvezményes díjakon zajlik, ami számunkra is egyfajta kéznyújtás a kulturális élet egyik nagyon fontos szereplője felé, így hosszútávon fenntartható a kapcsolat. A májusi tanácskozás központi gondolata az lesz, hogy szükség van a digitalizált világra, a napjainkban használt kommunikációs csatornákra, azok ésszerű felhasználására, és hogy az online marketing vállára állva hogyan képes egy cég növekedni, prosperálni. Az RG Stúdiónak volt szerencséje több relatíve nagy céget elindítani, vagy segíteni ezen az úton, a marketing segítségével megteremteni azokat a forrásokat, amelyekkel egy adott szervezetet lehet tovább finanszírozni, fejleszteni – amiből a marketinget is lehet ismét továbbvinni. Ez a májusi konferencia arra is választ fog adni, hogy egy kezdő, vagy egy ideje már működő vállalkozás milyen menedzsment szemlélettel rendelkezzen, és mire figyeljen oda, amin egyébként gyakran elcsúsznak vállalkozások. Én a magam részéről beszámolok majd a szakmában eltöltött húsz év kudarcairól, bukásokról, mivel ezeken keresztül lehet a legjobban megvilágítani, hogy mire figyeljen oda egy vállalkozás. Szó lesz arról, hogy miképp lehet kitörni a lokális piacokról a marketing segítségével, hogyan lehet tovább építkezni és miképp lehet ezt a tudást továbbadni és megőrizni.

- Építészként szerzett diplomát, mégis hogyan került a marketing közelébe?

- Már a főiskola évei alatt kiderült, hogy nincs ehhez igazán tehetségem, ezért úgy gondoltam, hogy megkímélem az emberiséget az építészi ambícióimtól. Sokkal jobban érdekelt a kivitelezés és a menedzsment, így dolgoztam egy kivitelező cégnél három hónapot, ahonnan viharosan távoztam, mondjuk ki elbocsájtottak. Nem a munkámmal volt konkrétan probléma, szerelmes lettem és egy olyan telefonszámlát csináltam a cégnek, ami még akkoriban is kiugróan nagynak számított, nagyobb volt a számla, mint a fizetésem. Hiába, nehezen viseltem a kislány távollétét. Mindenesetre ez arra volt, jó, hogy egy építőipari gyártó vállalathoz kerüljekkereskedelmi képviselőnek. Jó terméket gyártottak, jó volt a vásárlói kör, de csapnivaló volt a kommunikációjuk. Ezen munkakör során ismerkedtem meg velük. Innen indult első ügyfél kapcsolatunk. Már akkor is fontosnak tartottam egy együttműködésben korrekt, tiszta hozzáállást, ők ilyenek a mai napig – ők azok, akik a legelső partnerei lettek az RG Stúdiónak –, szóval ők igényeltek egy weboldalt, amelyet a mai tulajdonostársammal hoztunk létre nekik. Ez a szerepleosztás sokáig működött, én hoztam az üzletfelet, valaki pedig megcsinálta azt, amit éppen igényeltek. Meg is alakítottuk a cégünket, de nem a webes felületre, hanem arra, hogy építészeti látványterveket hozunk majd létre, amivel a tervezők könnyebben be tudják mutatni az ügyfeleiknek azt, ami esetleg papíron nem annyira látványos. Egy ideig ebben utaztunk, de közben láttam, hogy mennyire ügyetlenül kommunikálnak a cégek, ösztönösen éreztük, hogy a marketingre szükség van, erre alapoztuk az induló cégünket. Egy penészes albérletben fogtunk hozzá, kollégám lenge viseletben ült a gép előtt, egy gyanútlan ügyfelünk megkereste a cégjegyzékben az iroda címét, eljött hozzánk, és mivel engem nem talált otthon, a penészes folyosói plafonba egy pénzérmét nyomott emlékeztetőül. Aztán szépen beindult a cég, amely először webfejlesztéssel foglalkozott és bár nem tudtuk akkor még, de ösztönösen online marketinggel is. Egyik ügyfél hozta a másikat, ahogy ez lenni szokott, majd 2005-ben kivált a cégből az RG Net Kft., majd abból kivált 2011-ben az RG Networks Kft., mi maradók viszont immár 10 éve kizárólag online marketinggel és stratégiai tanácsadással foglalkozunk.

- Adja magát, hogy egy komolyzenei partner esetében szerencsés, ha szereti az ember a műfajt. Önnél hogy van ez?

- Jó viszonyban vagyok a komolyzenével, már a főiskolás éveim alatt is sokszor hallgattam ilyen muzsikát. Az általam hallgatott zenék fele azóta is ebbe a kategóriába tartozik, de nem az volt a mozgatórugója  a zenekarral való kapcsolatunknak.

- Szóval nem kell, hogy nagy koncertjáró legyen az, aki a zenekarnak online marketinget szolgáltat?

- Nem, egyáltalán nem kell. Nekünk nagy kazángyártó cégen keresztül a Pannon Filharmonikusokig bezárólag a temetkezési vállalatig sok partnerünk van. Nagyon nehéz lenne minden tevékenységben elmélyülni. Ennek az együttműködésnek van egy metodikája, amely mentén meg akarjuk érteni ügyfelünk logikáját, gondolatait, az ő általa meghatározott célpiacának a nyelvezetével. Úgy is mondhatnám, hogy mi tolmácsolunk ezek közt.

- Ki a PFZ célpiaca?

- A magyarországi komolyzene fogyasztók aránya csekély, mindössze 3%-ra tehető, így egy teljesen speciális piacra kell koncentrálnunk az online környezetben. A célcsoportunk egy része jelenleg bérlettel rendelkezik és folyamatos komolyzene fogyasztó, a másik része pedig jegyvásárló, aki szintén viszonylag rendszeresen, de nem törzsközönségként látogatja a koncerteket. Folyamatos célunk a fiatalok elérése és edukálása is már egészen óvodás kortól, hiszen őket kifejezetten a közösségi oldalak segítségével tudjuk elérni.
Ezek alapján már látszik, hogy nagyon széles a célpiaca, de csak egy szűk réteget szólítottak meg, amelynek egyetlen oka van, amit úgy hívnak, hogy költség. Online eszközökkel embereket elérni nem olcsó. Ugyanazt az összeget gyakran elkölti egy cég print médiában, szórólapon, mert egyszerűen nehezen váltanak szemléletet a vezetők a cégeknél. Mindig az a legfontosabb a célcsoport meghatározásánál, hogy ki a legfogékonyabb közülük? Ha az ügyfél megbízik bennünk, kvázi átadja magát nekünk, akkor szokott sikeres lenni a tanácsadás és a marketing. Egyébként arra büszke vagyok, hogy minket a partnerek közül nagyon sokan azért szeretnek, mert magyarul beszélünk. Nem vesszük elő a szakzsargont, nem kábítunk senkit az angolszász kifejezésekkel, mindent úgy hívunk, hogy az ügyfelünk is pontosan értse, mire gondolunk. Nagyon sok budapesti partnerünk van, akiktől tudjuk, hogy az ottani tanácsadó cégek kizárólag az ügyfelek által nem érthető, jól hangzó halandzsát nyomják.

- Apropó Budapest. Hogyan lehet egy pécsi cég jelen egy ilyen kemény piacon, a fővárosban?

- Híres nagy ügynökségek nem jutnak be azokhoz a partnerekhez, akikhez mi simán bejutunk. Ilyen például a Bosch, akikkel nyolc évre tekint vissza a kapcsolatunk, vagy a Schneider Electric, vagy az Eglo Lux, és a Piatnik, utóbbival 11 éve dolgozunk együtt. Folyamatosan bombázzák más ügynökségek őket, de olyan a kapcsolatunk, hogy fel sem merül, hogy lecserélnek bennünket. Talán azért, mert belőlünk hiányzik az a manír, ami a többiekben megtalálható.

- Hányan dolgoznak az RG Stúdióban?

- Nyolcan dolgoznak az irodában, ketten gyesen vannak a csapatból. Van egy zseniális ügyvezetőnk, Schmidt Zsuzsi, aki a pénzügyi menedzselést is végzi, van egy pénzügyes irodavezetőnk, Frőlich Zsanett, aki a cégen belül az anyukánk a maga nagy hangjával és habitusával, olaszos temperamentumával. Gere Alexandra online marketing szakértő, ő viszi például a Pannon Filharmonikusok projektjét is, Berek Péter is online marketinges, keresőoptimalizálással, chatbotokkal foglalkozik, Müller-Váci Lívia tartalom marketingben, stratégia alkotásban nagyon erős, Bognár Adri az RG Stúdió projektvezetője, kiváló kommunikátor. A csapat mellett ott vagyok én, az egyik tulajdonosként, titulus nélkül, azt a szerepet töltöm be, hogy stratégiai tanácsokat adjak, másrészt „terelem” az ügyfeleket, mérem az elégedettségüket, tapasztalatom révén hidat képezek az ügyfelek és kollégák között. A másik tulajdonos Lévai Richárd, aki most már inkább csendestársként van jelen a cégben.

- Majdnem húsz éve a piacon dolgoznak, biztos akadtak érdekes esetek ez alatt.

- Az ország legnagyobb világítástechnikai online áruháza a Lumenet, ennek a cégnek a piaci elérését biztosító hirdetéseket már az alapoktól mi biztosítottuk. Egészen addig, amíg akkorára nem nőttek, hogy célszerűbb volt visszaszervezni a cégbe. Mi építettük fel. Mikrovállalkozásként indult, most több mint félmilliárdos bevételű online kereskedés. Felmerülhet a kérdés: mennyire vagyunk drágák: Mindenki ismeri az autószerelős sztorit, amikor egyet koppint a kalapáccsal a motor egy részére, majd az szépen elkezd járni. A kuncsaft pedig megdöbben, amikor a kasszához megy, mert borsos a számla. Magyarázatként a szerelő elmondja, hogy a kalapácsütés csak egy kis része a cechnek, a többi a szakértelemért van, mert tudja hová kell ütni! Sajnos Baranyában és vidéken a cégek közül sokan sajnálnak a tudásba fektetni, pedig ez az egyetlen kitörési pontjuk. A cégünkben ez a tudás koncentráltan jelenik meg, egy-egy projektben több specialistánk vesz részt, ezt nem képes egy vállalkozás biztosítani. Ha erre rájönnek és befektetnek a jövőjükbe, akkor lesz változás. Szűkebb környezetemben és országosan is, mi ehhez kívánunk hozzájárulni.

Az interjút Bereczki Lajos készítette. 

 

Vissza

Hírlevél
feliratkozás

Kapcsolat

jegypénztár

A Kodály Központ Jegypénztára

Nyitvatartás:
hétfő-szombat: 10.00 - 18.00

Telefonszám:
0672/500-300

cím

A Pannon Filharmonikusok székháza és próbaterme

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
közönség

Közönség
kapcsolat

Tátrai Blanka
értékesítési menedzser
tatraipontblankakukacpfzponthu

Szőts Dorottya
jegypénztáros
szotspontdorottyapontevakukacpfzponthu

info

Sajtó
kapcsolat

Tóth Eszter
kommunikációs munkatárs
tothponteszterkukacpfzponthu
Tel.: 20/449-8552