1 2 3

A részletek művészete

Ha lehet jelzős szerkezetet aggatni a produkciós vezető munkakörére, akkor talán ez lenne a legmegfelelőbb annak pontos jellemzésére. Balog Réka a Pannon Filharmonikusok fiatal munkatársa ezt a fontos posztot tölti be immár három éve. Munkaköre a logisztika, a szervezés és kicsit a pszichológia határmezsgyéjén mozog, megspékelve komolyzenei ismeretekkel.

Az még csak hagyján, hogy időnként a száz főnél is nagyobb zenekart utaztatni, elszállásolni kell, intézni az ezzel járó összes apró részletet – amelyből bizony rengeteg adódik –, de a vendégművészekkel is a produkciós vezető tárgyal. Egy kis stáb segíti ugyan a munkáját, de a felelősség természetesen az övé, ezért is tagja ő a zenekar menedzsmentjének.

- Röviden meg lehet határozni a produkciós vezető feladatait?
- Nem hiszem, mivel nagyon sokrétű munka ez, de ha mégis körül kellene írni, akkor azt mondhatnám, hogy a zenekar fellépéseinek a háttérmunkáját, annak koordinálását jelenti. Főként logisztikát, partnerekkel történő egyeztetést, együttműködést takar, de mivel külügyi referensként is működök a zenekarnál, ezért a munkám egyik része az, hogy összefogjam a produkciós csapatot, a másik része pedig a külföldi művészekkel a kapcsolattartás.

- Szeptemberben volt a zenekar Londonban, ott milyen feladatai voltak?
- Nagyon fontos, ha egy külső helyszínre megyünk, hogy milyen megállapodás, feltételrendszer mellett kell dolgoznunk. Pontosan tisztáznunk kell, hogy mit fizet a felkérő partner. Ezeket a feltételeket szerződésbe foglaljuk, ezek mentén dolgozunk a későbbiekben. Nagyon fontos lehet még a helyszín, ahol fellép a PFZ, erről megfelelő információval kell rendelkeznünk az alapterülettel kezdve, a fűtésen és világításon keresztül. Színpadterv készül minden produkcióhoz, ahol megtervezzük a zenekar helyét, azon belül a zenészek és hangszerek pontos helyigényét, az esetleges hangolási igényeket is meg kell tervezni, de a világítás is ide tartozik. Például nemrég voltunk Varasdon, egy gyönyörű fesztiválon, ahol egy templomban játszott az együttes. A próba délutánján még kellő természetes fényt kapott az épület belseje, de a koncert este volt, éreztük, hogy akkor már ez a fény a templom belső világításával együtt kevés lesz, ezért jeleztük a szervezőknek, hogy erről gondoskodniuk kell, mivel a művészek nem fogják látni a kottát. Ezek nagyon apró és triviális gondok, de ha nem oldjuk meg a problémát, akkor annak lehetnek akár súlyos következményei is. Nagyon fontos, hogy a zenészek hogyan helyezkednek el a színpadon, ehhez nekünk van saját műszaki stábunk, amely ezt kiválóan megoldja, folyamatos egyeztetés mellett. A színpadtervet még a karmesternek is jóvá kell hagynia, vagy javaslatot tehet módosításokra is, amelyet természetesen megvalósítunk.

- Vannak rendhagyó helyszínek, előadások, ahol sok szerveznivaló akad?
- Színpadi, általában operaelőadásoknál fordul elő, hogy alkalmazkodnunk kell egy zenekari árok méreteihez, vagy a színpadon kell elhelyezkedni egy hasonló előadás alkalmával, bizony itt sok tennivaló akad. Ugyanez igaz a kültéri előadásokra, koncertekre is, vagy a nem igazán koncertezésre használt helyszínekre is, nagyon körültekintően vesszük számba ilyenkor a tennivalókat. Utazások alkalmával a művészeken kívül a hangszerek szállítása is megoldandó feladat, de a biztosítások megkötése is beletartozik a szervezési teendőink közé. Az étkeztetés és szállásfoglalás, valamint a szobák beosztása sem egyszerű dolog, bizony itt is rengeteg szempontot veszünk figyelembe ahhoz, hogy minden művész csak a munkájára tudjon a későbbiekben koncentrálni. A mi dolgunk az, hogy bárhol is lépjen fel a zenekar, úgy érezze magát benne mindenki, mintha itthon a Kodály Központ kiváló feltételei mellett koncertezne. Még a kottákat is megrendeljük pontosan annyi példányban, ahányban kell és azt a típust, amelyik szükséges. Ezek tipikusan olyan dolgok, amikről a közönség nem tud, persze nem is kell tudnia, de szükségesek ahhoz, hogy tökéletes koncertélményhez jusson.

- Előfordult már olyan eset, hogy egy hangszer megsérült és be kellett a helyszínen szerezni helyette egy másikat?
- Szerencsére ilyen még nem fordult elő, de olyan igen, hogy egy kicsit megsérült egy hangszer és sürgősen javíttatni kellett. Ennél nagyobb gond nem volt, de nagyon ügyelünk arra is, hogy a hangszerek szállítás közben megfelelő védelemben részesüljenek, megfelelő hangszertokot kapjanak.

- Külön utazik hangszer és zenész?
- A nagy hangszerek igen, ebben az esetben azt is megszervezzük, hogy mekkora és milyen típusú teherautó szállítsa. Például arra is gondolni szoktunk, hogy emelőhátfalas jármű legyen, ne kelljen megszakadni egy üstdob pakolásakor, legyen a belsejében megfelelő számú rögzítési pont, télen pedig szempont, hogy a rakteret is lehessen fűteni. Pécsett például nem is találtunk olyan szállítót, aki ezeknek a feltételeknek megfelelt.

- Itthon milyen feladatok vannak, hiszen rengeteget koncerteznek a Kodály Központban?
- Nagyon fontos kérdés például a próbarend, melyet a művészeti főtitkárral egyeztetünk, nekünk nagyon fontos, hogy a zenekart hogyan mozgatjuk, ebben a karmesterrel is egyeztetünk rendszeresen. Ha bármi változás adódik a próbák során, akkor azt legkésőbb a főpróbáig beépítjük a munkafolyamatokba. De az is befolyásolja a teendőinket, hogy van-e konferáló személy, ő hol jön be (és ki) a színpadra, hol van a mikrofon, honnan kap világítást. Az is pontos koreográfiát igényel, hogy a zenekar tagjai hogyan jönnek be, a karmester és a szólisták milyen módon és sorrendben érkeznek a színpadra, de a zárásnak és a tapsrendnek is megvan a maga tervezettsége. Ez például csak egy dolog, de ebből műsoronként több tucatnyi adódik, ezért szoktunk mindent előre, lépésről-lépésre megtervezni. Szerencsére sok eleme a fellépéseknek már rutinszerűen működik, de ez nem jelenti azt, hogy felszínesen kezelnénk. Egyébként hárman foglalkozunk a produkciós témákkal, két kollégám a gyermek és ifjúsági, valamint a bérletes előadások ügyeit viszi, míg jómagam a kiemelt és nemzetközi produkciók teendőit intézem.

- A produkciós vezető a szervezésen kívül el is utazik a zenekarral a koncert helyszínére?
- Természetesen ott vagyok, a műszaki stábbal együtt. Mi előbb érkezünk a helyszínre, mint a zenekar tagjai, ami azért fontos, hogy én előtte a „terepet” előkészítsem, ezt követően már csak a zenekar tagjaival foglalkozom. Az a célom, hogy mindenki úgy érezze magát, mintha otthon lenne.

- Milyen képességeket igényel ez a munka?
- Nagyon precíznek és lényeglátónak kell lenni, sok dolgot kell egyszerre egy időben fejben tartani és nagyon rugalmasan hozzáállni minden helyzethez. Sok minden változik menetközben, ezért ahhoz alkalmazkodni kell, nem termékkel, hanem emberekkel dolgozunk, így ez a humán tényező is lehet a változás egyik oka, de nekünk az a dolgunk, hogy mindenki elégedett legyen.  A türelem is olyan erény, amivel célszerű rendelkezni, hiszen a művészek időnként olyan kérésekkel jelentkeznek, amelyet egy más területen dolgozó talán nem is tartana reálisnak. Nagyon fontos megértenünk, hogy az ő, művészetet érintő kéréseiknek nagyon is reális okuk van. Londonban például a szervezők három különböző szállodába helyezték el a zenekar tagjait, így borzasztóan bonyolulttá vált a kommunikáció, de megoldottuk ezt is, ha nem is egyszerűen. El lehet képzelni, hogy így a próbára és a koncert helyszínére is meglehetősen nagy szervezést igényelt a művészek szállítása, a pontos érkezéssel együtt természetesen. Még azt is ki kellett nyomozni, hogy az adott útvonalon mikor van csúcsforgalom, hogy tudjuk kalkulálni az érkezés időpontját. De ugyanez vonatkozik minden egyes külföldi útnál a reptéri érkezésre, hiszen nem vár meg minket a repülő, időben be kell csekkolni mindenkinek, ezért nagy rátartással kell odaérnünk.

- Korábban végzett hasonló feladatokat?
- Ezt megelőzően Pécsett az EUROPA CANTAT-nál dolgoztam, ahol hasonló munkakört töltöttem be. Sok ismerős feladattal találkoztam a PFZ-nél, de azért ez sokkal speciálisabb, rengeteg új dolgot kellett megtanulnom az elmúlt három évben, amióta a Pannon Filharmonikusoknál dolgozom.

- Milyenek a munkafeltételek a filharmonikusoknál?
- Nagyon jó csapat jött itt össze. Az különösen szerencsés, hogy házon belül egy helyen van a menedzsment és a zenekar, így bárki könnyen elérhető. Úgy látom, hogy mindenki nagyon ért ahhoz a szakterülethez, amelyben dolgozik, nincsenek elvarratlan szálak, megoldatlan ügyek, minden estben tudjuk, hogy kihez kell egy adott dologgal fordulni. Folyamatosan tartunk projekt megbeszéléseket, ahol nagyon részletesen átbeszélünk mindent, pontosan azért, hogy egymást segítsük a munkában. Szóval nagyon jó munkahelynek tartom, kiváló helyen, remek emberekkel.

- A külföldi művészekkel való kapcsolattartás is feladata, meséljen erről, hogyan működik ez a gyakorlatban?
- A Pannon Filharmonikusoknál létezik egy művészeti csoport, amely az adott évad tervezésével foglalkozik, amely hosszú és bonyolult munkát végez, évekkel előre is. Amikor kikristályosodik, hogy kiket szeretne a PFZ meghívni, akkor én látok munkához. Kiderítem, hogy az adott művésszel hogy lehet felvenni a kapcsolatot – általában ügynökségeken keresztül – és felkérem az adott dátumra és hangversenyre. Ez persze nem mindig ilyen egyszerű, hiszen ekkor kezdődik meg a hosszabb-rövidebb tárgyalás és jó esetben az ezt követő megállapodás, szerződéskötés.  Ez lehet egy gyors folyamat, de akár hetekig is elhúzódhat, és nagyon cizellált lehet a végső megállapodás. De az is elképzelhető, a művész visszajelez, hogy 2021-ben van legkorábban szabad ideje a közös koncertre. Emellett a kapcsolattartásnak új formái is megjelentek, például egy ideje részt veszek szakmai konferenciákon, ahol a komolyzenei menedzserek, ügynökségek és zenekarok képviselői vesznek részt, vagy akár szakírók is. Ezek az események nagyon rangosak, idén éppen Párizsban rendezték meg az egyik legfontosabb szakmai fórumot, amelynek a neve IAMA (International Artist Managers’ Association), erre sikerült eljutnom. Először képviseltette magát a Pannon Filharmonikusok ezen a nívós világeseményen, amelynek – véleményem szerint – nagy jelentősége volt. Három napon keresztül lehetőségem volt olyan személyekkel találkozni, akiknek bemutathattam a pécsi zenekart. Sajnos a világban sokan nem tudnak a Kodály Központról és a Pannon Filharmonikusokról, ezért egyfajta misszió is volt a részünkről a konferencián való részvétel, vittem bemutatkozó anyagokat a PFZ-ről és a koncertteremről. Természetesen ilyenkor derül ki, hogy a többség hüledezik a látottakon és egyből másképp tekint ránk, potenciális partnerekké válunk egycsapásra. Az összejövetelt követően a világ több pontjáról hívnak, ha Budapesten járnak, közvetlenebbé vált a kommunikáció köztünk és a szakma bizonyos berkei között. Londoni koncertünkre is eljöttek az angol szakemberek, akikkel az IAMA-n találkoztam és személyesen győződtek meg arról, hogy ez a zenekar nagyon jó. Nem beszélve azokról a művészekről, akik Pécsre érkezve szembesülnek azzal, hogy micsoda remek koncerttermünk és háttér létesítményeink vannak. Még a világ neves helyszínein fellépő művészek is megjegyzik, milyen pompás a Kodály Központ, milyen jók a feltételek a művészi munkához. Nem csoda, hogy az adottságoknak híre megy, így egyre több megkeresést kapunk például lemezfelvételekre, jellemzően külföldről.

- Felmerül a kérdés, hogy egy ennyire összetett feladatot milyen képzettséggel lehet ellátni?
- Gazdaságdiplomácia szakon végeztem, amelynek már az elnevezéséből is kiderül, hogy ehhez a munkához, amit most végzek, az „elő- és utótagra” is bőven szükségem van. Mivel rengeteg dolgot kell megjegyeznem, ezért egy olyan szoftvert használok, amelyik figyelmeztet a feladataimra, számon tartja a teendőket, hiszen az én fejem sem káptalan.  Ahogy már korábban említettem, a projektek rengeteg apró, de egymásra épülő feladatból állnak, egyik nélkül összedől a másik, magával rántva az egészet. Ezt nem engedhetjük meg, így rendkívül körültekintőnek kell lenni, ami eddig azt hiszem sikerült.

- Ha komolyzene, akkor Pannon Filharmonikusok?
- Igen, nagyon szeretem hallgatni a muzsikájukat, azt hiszem, ez koronázza meg a munkámat. Nagyon szeretem az opera produkciókat és Benjamin Schmid interpretációit, csakúgy, mint a párom, aki számítógépes programozó, de ő is nagy rajongója az együttesnek. Fontosnak tartom, hogy aki ezen a területen dolgozik, az szenvedélyesen szeresse azt, másképp nem lehet hitelesen és hatékonyan végezni a munkát.

Az interjút Bereczki Lajos készítette.

Vissza

Hírlevél
feliratkozás

Kapcsolat

jegypénztár

A Kodály Központ Jegypénztára

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

Különleges zárvatartási napok IDE kattintva.

Nyitvatartás:

Hétfőtől péntekig: 
10.00–18.00 óráig

A telefonos érdeklődéseket a +36 72 500 300-as telefonszámon tudjuk fogadni hétfőtől péntekig 10.00 és 18.00 óra között.

Az e-mailes megkereséseket a jegypenztar@pfz.hu címen fogadjuk.

cím

A Pannon Filharmonikusok székháza és próbaterme

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
közönség

Közönség
kapcsolat

Potyondi Linda
értékesítési menedzser
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Sajtó
kapcsolat

Szabó Csilla
kommunikációs menedzser
press@pfz.hu
+36 30 222 7992