1 2 3

Két gyerek és egy nagybőgő

Természetesen a címben szereplő számok nem pontosak, mert a listából még hiányzik egy apa és – milyen meglepő – még egy nagybőgő is, amin a család férfi tagja is játszik. Ódor Rózsa Zita a Pannon Filharmonikusok nagybőgőse jelenleg távol a színpadtól, odahaza neveli gyermekeit, akik közül a kisebbik még csak két és fél éves. Zenéről, gyerekekről, az élet más fontos dolgairól beszélgettem vele.

Valahogy a köztudatban a szimfonikus zenekarok nagybőgősei általában nem hölgyek. A hangszerhez „illő” testes, szakállas, megtermett férfiak képe él bennünk, akik nagy lendülettel játszanak hangszerükön. Itt ülök egy törékeny nővel szemben, akiről nehezen hiszem el, hogy ezt a hatalmas hangszert játszi könnyedséggel kezeli, pedig ez így van. Januárban tér vissza a zenekarhoz, hogy ismét koncertezhessen velük, amely új élethelyzet lesz, még ha számára meglehetősen ismerős is.

Mondhatjuk, hogy szokatlan a hangszerválasztása, mégis honnan jött az ötlet?

Egy népi zenekarban kezdtem citerázni Székesfehérváron, ahol egyszer csak nagybőgős kellett a zenekarba. Szerettem volna egy másik hangszeren is kipróbálni magam, megtanulni annak a fortélyait, így adta magát, hogy a nagybőgő legyen ez a második hangszer. Nagyjából 14 éves lehettem ekkor.

Gondolom ezt követően művészeti iskolába került?

Nem, gimnáziumban kezdetem a középfokú tanulmányaimat, két évig jártam oda, ez alatt tanultam nagybőgőzni is, ami nagyon megtetszett nekem. Ezt követően kerültem Győrbe, a művészeti szakiskolába.

Innen már gondolom egyenes út vezetett a zenei pálya felé?

Győrből Pécsre jöttem, ahol a felsőfokú tanulmányaimat kezdtem és már másodéves koromban kapcsolatba kerültem a Pannon Filharmonikusokkal mint kisegítő zenész. Azt követően pedig negyedéves koromban félállásban dolgoztam a zenekarnak, a diplomám átvétele után lett teljes állású a foglalkoztatásom, ami 2000-ben történt. A főiskola után a Liszt Ferenc Zeneakadémia szegedi tagozatára is jelentkeztem, melyet sikeresen elvégeztem.

A Gyes lassan lejár, mikor is láthatjuk újra a PFZ soraiban?

Második gyermekemmel vagyok most otthon, aki két és fél éves, így a következő év januárjában lesz esedékes a visszatérésem.

Hogy hívják a gyermekeket?

A nagyobbikat Cecíliának hívják, öt és fél éves, a testvére pedig Vencel, az ő életkorát már korábban említettem.

Két gyermekkel sem egyszerű az élet, gondolom, kell az apai segítség.

Ez így van.  Ő is a PFZ-ben játszott, szintén nagybőgőn, jelenleg másfelé vitte a sors.

Milyen előnyökkel jár, hogy egy hangszeren játszanak?

Szakmailag nagy segítség, de a gyermeknevelésben már jelentkeznek hátrányok, hiszen a koncertek esténként és zömében hétvégén vannak, így nem tudtunk ekkor együtt lenni velük.

Társasházban élnek, hogyan tudják megoldani a gyakorlást?

Amióta a gyerekek megszülettek, azóta nem, de előtte, nagyon kedves lakótársaink biztatására bizony otthon is gyakoroltunk.

A hátrányokról már beszéltünk, milyen előnyöket jelent a gyerekekre nézve a zenészszülő?

Rengeteg előnye van. Beleszületnek egy hangszeres világba, muzsika veszi körül őket, nem marad visszacsatolás és hatás nélkül a dolog. Járunk mindkét gyermekemmel a PFZ Csigaház előadásaira, melyet rendkívül élveznek, így szinte hetente változik a hangszerválasztásuk. Ebben a korban ez nem baj, örülünk neki, hogy a zene világa iránti érdeklődésük töretlen és folyamatos.

Milyen korban érdemes elkezdeni a zenei tanulmányokat?

A zenei nevelés már csecsemőkorban elkezdődhet, sőt egyesek szerint még korábban is. Aki sokat hallgat zenét, annak javul a zenei hallása, sok muzsika, dal megmarad a gyerekekben, egy-egy óvodai foglalkozáson ezek előhívódnak. Örömmel újságolta a lányom, hogy az oviban olyan dalt tanultak, amit ő már ismert.

Hangversenyre elviszik a nagyobbik gyermeküket?

Nem, ez talán még korai lenne, de próbákon már volt, és nagyon érdekelte, amit ott látott-hallott.

Milyen pluszokat ad a zene egy gyereknek?

Maga a zenélés egy nagy öröm, ha eljut a gyerek egy bizonyos szintre. Kis dallamokat már viszonylag korán eljátszanak, ami sikerélményt jelent, az önkifejezés egyik lépcsőfoka. A zene gazdag közvetítője az érzelemvilágnak, egy új kifejezőrendszer.

Olyan akár egy másik nyelv?

Igen, így is felfoghatjuk. Egy olyan világ, amelybe betekintve a közlés új szintjére léphetünk. Akik zeneileg képzettek, ismerik ezt a speciális nyelvezetet, azok között új kommunikációs csatorna nyílik. A befogadókkal új információkat közölhetünk, hatással lehetünk az érzelemvilágukra, pszichéjükre. Mivel én sokáig foglalkoztam népzenével, nagyon fontosnak tartom a zenei nevelésben, hiszen ha a muzsika egy nyelv, akkor a népzene az anyanyelvünk, amit mindenkinek ismernie kell.

Gondolom a gyermekei nevelésében is jelen van a népzene?

Így van. A népi mondókákon át a gyerekdalokig, a népdalok gazdag világa jelen van a hétköznapjainkban.

A zenekari muzsikálás ad még más többletet is, Ön hogy látja ezt?

A jó közösség mindig nagyon vonzó. Gyerekként talán nekem is azért tetszett meg a citera és a bőgő, mert ezzel közösségben lehet zenélni, de más hozadéka is van. Sokat utaztunk fellépésekre belföldön és külföldön egyaránt, ami gyerekként nagyon sokat jelentett a számomra, kinyílt előttem a nagyvilág, megismertem más kultúrákat, zenekarokat és muzsikákat.

Teljesen megszűnt a kapcsolata a népi zenekarban való játékkal?

Sajnos igen, de a citerát még előveszem azért otthon, a gyerekek is nagyon szeretik hallgatni, sőt ezt akár meg is szólaltathatják, hiszen a nagybőgő azért még túl nagy nekik. Néha még az óvodába is elviszem a citerát egy kis muzsikálásra.

Létezik kisebb méretű nagybőgő, gyerekeknek?

Óvodás méretű nincs, de kisiskolásnak való már létezik, amolyan „kisbőgő”. Sajnos kizárólag a fővárosban lehet vele találkozni, vidéki városokban nem.

A Pannon Filharmonikusoknál hányan játszanak ezen a hangszeren?

Ha jól tudom, akkor hét nagybőgőse van a zenekarnak. Általában 5-6 bőgős vesz részt a hangversenyeken, de legutóbb nyolcan közreműködtünk egy mű előadásában.

Mi a hangszer legfontosabb tulajdonsága?

A nagybőgő adja az alapokat a zenekarnak, ez a pillére, amire lehet építkezni.

Szólisztikus feladatokat is ellát a nagybőgő?

Akad azért ilyen szerepe is, van, hogy egy hangszer kap ilyen szerepet, máskor pedig a szólam jut ilyen feladathoz.

Sok a fiatal hölgy a PFZ soraiban. Összejönnek néha megbeszélni a gyermeknevelés csínját-bínját?

Úgy tudom, hogy volt ilyen egy-két alkalommal, de ezen éppen nem tudtam részt venni.

Csalódott lenne, ha a gyermeke nem zenei pályát választana?

Nem, természetesen nem lenne csalódás. Az viszont nagy baj lenne, ha teljesen elzárkózna tőle. Szerintem szüksége van mindkét gyermekemnek a zenetanulásra és nem feltétlenül azért, hogy zenészek legyenek.

Az Ön szüleinek van kapcsolata a hangszeres zenével?

Nem, ők nem zenéltek. Édesapám egyáltalán nem örült annak, hogy én gyerekkoromban a nagybőgőt választottam, sokáig kényes téma volt ez családon belül. Talán még titkolta is egy ideig azt, hogy a lánya nagybőgős. Aztán egyszer Székesfehérváron az érettségire készülve adtam egy kis koncertet, amelyen ő is ott volt. Akkor hallott bőgőt először szólisztikus szerepkörben, ekkortól egy kicsit másképp tekintett erre a dologra, nagyobb ázsiója lett a hangszernek.

Az interjút Bereczki Lajos készítette. 

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992