A LÉTEZÉS feltétele
Mayu Kishima, napjaink egyik legvirtuózabb japán hegedűművésze a Pannon Filharmonikusok 2019/2020-as évadában Gilbert Varga vezényletével mutatkozik be a magyar közönség előtt. A fiatal művésznővel Édouard Lalo Spanyol szimfóniája kapcsán beszélgettünk pályájáról és tapasztalatairól, valamint a magyar zenei színtérhez fűződő kapcsolatáról.
Hogy kezdődött a zenei karriered?
Hároméves voltam, amikor hegedű került a kezembe. A mai napig nincs kétségem, hogy mindennek így kellett történnie. Édesanyám gyakran vitt koncertekre, balett- és operaelőadásokra. Emlékszem, hogy bár sosem unatkoztam a közönség soraiban, mindig arról álmodoztam, hogy egyszer én állok majd a színpadon.
Mi a legfőbb inspirációd az életben?
A zene számomra a létezés feltétele.
Sok zenészt leblokkolnak a versenyhelyzetek. Biztonságban érzed magad bármilyen színpadon?
13 éves voltam, amikor megnyertem a Nemzetközi Henryk Wieniawski Hegedűversenyt, és a későbbiekben is több különböző megmérettetésen vettem részt, de be kell, hogy valljam: minden egyes versenyszituáció megviselt lelkileg. Úgy gondolom, hogy képtelenség eldönteni, hogy ki jobb és ki rosszabb. Pillanatképek vannak, ami alapján csak az egyéni preferenciák győzhetnek. A sanghaji Isaac Stern Hegedűversenyen volt az utolsó ilyen alkalom. Megnyertem, mert nem a versenyszituációra, hanem csakis magamra koncentráltam.
Edouard Lalo Spanyol szimfóniáját fogod játszani a Pannon Filharmonikusokkal, vagyis egy japán művész tolmácsolásában egy spanyol származású francia zeneszerző művét hallhatja majd a magyar közönség. Hogyan születhet meg a közös nyelv ebben a programban?
Japánban születtem, de Németországban nőttem fel, emellett egy évtizeden keresztül, évi négy hónapot Oroszországban töltöttem. Többféle kultúra alakította ki a személyiségem. Valószínűleg ezért mondta egy alkalommal Gilbert Varga karmester, hogy „nem vagyok tipikus japán”, végeredményben azonban mégis a szülőhelyem határoz meg leginkább. Hogy ez a sok kulturális adalék ezúttal milyen hangzást eredményez, azt szívesen megkérdezném a közönségtől a koncert után. Gyerekkoromban egyébként már játszottam ezt a művet, és nagyon örülök, hogy felnőttként ismét dolgozhatok rajta, hiszen egy bonyolult, de gyönyörű darabról van szó, ami színpompás, drámai, a tűzhöz hasonlatos, amit néha meg is kell tudni fékezni.
Gilbert Vargával nem ez az első koncerted. Hogyan találkoztatok?
A maestróval 2009-ben játszhattam először a Nemzetközi Erzsébet Királyné Zenei Verseny fináléjában. A koncert után meghívást kaptam tőle egy tajpeji koncertre.
Először lépsz színpadra Magyarországon, de ha jól tudom a magyar zenei élet nem idegen számodra.
Több magyar zenész barátom van, és néhány alkalommal jártam már olyan éttermekben, ahol élő magyar népzene szólt. Nagyon kedvelem ezt a stílust. Úgy gondolom, hogy a magyarok nagyon nyitottak, és nemcsak előadni, hanem hallgatni is szeretik a zenét, a muzsikusok pedig mintaszerűen teremtenek kapcsolatot a hallgatósággal.
Milyen terveid vannak a közeljövőben?
Szeretnék több Csajkovszkijt és Mendelssohnt játszani, illetve új repertoárt építeni. Mindig van egy-egy új szerelem-darab az életemben, de mivel nem könnyű évek múltán is ugyanolyan átéléssel megformálni egy művet, ami korábban sokat jelentett, ezért folyton az újításra törekszem.
Mayu Kishima a Pannon Filharmonikusok koncertjein mutatkozik be Magyarországon. A Müpában a Pannon-bérlet részeként október 18-án, míg Pécsett a Pannonicum-bérlet első előadásán, október 19-én hallhatja a közönség.
BackContact
Ticket Office of Kodály Centre
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300
Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time
The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.