1 2 3

Ütősök reflektorfényben

Több szempontból rendhagyó produkció kerül a pécsi közönség elé a Pannon Filharmonikusok műsorában, január 11-én este a Kodály Központ hangversenytermében. Vajda Gergely világszerte ismert klarinétművész, karmester és zeneszerző művét mutatják be, amely a beszédes Drums, drums, drums címet viseli. A négytételes műben szólistaként közreműködik Borlai Gergő, aki a jazz-rock világából érkezik, Joó Szabolcs, a Nemzeti Filharmonikusok szólamvezető timpaniművésze és Góth Tamás a PFZ ütőhangszeres szólamvezetője.

A 22 perces mű különlegessége ezen kívül, hogy a szerző karmesterként közreműködik, amely lehetőséget ad arra, hogy a mű adekvát értelmezést nyerjen, valamint olyan instrukciókkal lássa el a szólistákat, amely megvilágítja a műben rejlő összes értelmezési lehetőséget. A Pannon Filharmonikusok művészével, az est egyik szólistájával, Góth Tamással beszélgettünk erről.

- Miért jó, ha egy szerző képes a művét egyben dirigálni is?

- Sajnos Beethovent már nem tudjuk felhívni, hogy megkérdezzük műveinek interpretációs rejtelmeiről, Vajda Gergelynél nemcsak hogy megtehetjük, de ezt ő maga fogja megosztani velünk a próbák során. Ezen kívül egészen különleges élményben lehet része a zenekar tagjainak, hiszen három szólista és egy nagybőgős kivételével például a „tacet” (nem szerepel, szünet) felirat látható a kottában a harmadik tétel egészében.

- Eleve nagyon fordított felállás ez a szokványoshoz képest. Itt az ütősök nem a háttérből lépnek be, hanem szóló szerephez jutnak.
- Bizony, mi általában a zenekar hátsó traktusában helyezkedünk el, most pedig az előtérben tornyosulnak szép számú hangszercsoportjaink. Talán a zenekart is takarva kissé, abszolút antiklasszikus felállásban. A karmester a szokásos helyzetben lesz látható, Borlai Gergő a dobfelszerelésével középen, Joó Szabolcs balra lesz ettől a hat darab timpanijával, míg jómagam jobb oldalon helyezkedek el a nagydobbal és rengeteg eszközzel, amely a mű megszólaltatásához szükséges.

- Borlai Gergő nem tipikusan szimfonikus zenész, hogyan került a csapatba?
- Amikor Vajda Gergely a művön dolgozott, akkor Rácz Zoltán az Amadinda frontembere ajánlotta a figyelmébe Gergőt, akiről annyit kell tudni, hogy a jazz-rock muzsika berkein belül nemcsak idehaza, hanem nemzetközileg is jegyzett név.

- Borlai Gergő bizonyára egy jazz-rock területen használatos hangszercsoport mögött foglal majd helyet.
- Vajda Gergely, a szerző gondoskodott arról, hogy ne egy alap jazz hangszerkészlet álljon Borlai előtt, hanem gazdag dob és cintányér kínálatból választhat a koncert során és ígérem, hogy nem csak díszként lesznek a keze ügyében a hangszerek.

- Gyanítom, hogy Joó Szabolcs sem két-három timpanival lesz látható a színpadon.
- A zenetörténetben haladva láthatjuk, hogy három, négy timpanit is használnak egy-egy zeneműben, Bartók és Sztravinstzkij műveiben már öt is előfordul. A hangszer fejlődése során megjelent egy pedál is a hangszeren, amellyel hangolni is lehet azt, illetve a glisszandó technikájára is lehetőséget nyújt. Vajda nem elégedett meg azonban négy, vagy öt timpanival, hat darab hangszer veszi körül majd a hangversenyen kollégámat. Ezeket a hangszereket egy tétel kivételével meglehetősen változatos eszközökkel szólaltatja majd meg, ez is egy érdekessége lesz a koncertnek.

- Mit lehet tudni a nagydobról, amelyen Ön játszik majd szólót?
- Viccesen mondhatnám, hogy azt lehet tudni róla, hogy nagy és dob.  Mondhatnám, hogy nem szeretném nagydobra verni, bár most éppen az ellenkezőjén dolgozunk. Félretéve a tréfát, magam is meglepődtem, hogy milyen sokféle módon lehet megszólaltatni a nagydobot. Korábban is előfordult, hogy a klasszikus nagydobot hagyományos verő helyett fa ütővel kellett megszólaltatni, de most – többek között  – a vibrafon verő nyelével is megszólaltatom a nagydob karimáját az egyik tételben.

- Négytételes a mű, hogyan épül fel?
- Egy intróval kezdődik, majd az első tétel, a „Duci, duci”, amely előrevetíti, hogy a darab elsősorban az emberi életről szól. Arról a világról, amelyben élünk, és amelyről azt hisszük, hogy nyugalmat biztosít számunkra. Ez azonban nem így van, bármerre megyünk, ömlik a fülünkbe a dob lüktetése, a diszkó jól ismert effektjei. Ennek megfelelően hangerőben mindenképpen ez a legerősebb rész. A második tétel címe Ghost notes (Szellemhangok), amelyből sok mindent sejteni lehet. Ha a hallgató a fantáziájára bízza magát és becsukja majd a szemét a koncert közben, valóban megjelenhetnek ezek a szellemek a képzeletében. Sejtelmes és halk tétel, amely szinte kínosan sokáig ilyen marad, majd egyszer csak a három ütős percről-percre fokozza a tempót és a hangerőt egy tripla kadenciáig, ahol csúcspontjához ér mindez. A harmadik tétel a legnyugodtabb, egyben legdallamosabb, ki merem mondani, hogy a legszebb is – legalábbis számomra. Ebben a timpani a vezető, igazi dallamjátszó basszus hangszer, amelyben ezen felül igazi bravúr, hogy a dallamjátszás közben önmagát kíséri. Ismert melódia is megjeleni benne, egy John Dowland dal, a Time Stands Still című, utalva a mű központi témájára, az időre, de a tétel is ezt a címet viseli. Végül következik a Timequake (Időrengés), amelyben az én nagy dobszólóm is található. Ez egy nagyon érdekes tétel, amelyben jellemzően két tempóban dolgozunk, de ezt a zeneszerző úgy komponálta, hogy tulajdonképpen kompatibilisek egymással.

- A PFZ muzsikusai inkább most háttér szereplők lesznek. Hagyományos hangszerekkel támogatják a szólistákat?
- Zömében igen, de például megszólal egy Wagner-tuba is, amely nem gyakori zeneművekben. Itt kell, hogy kiemeljek egy kollégát, Gáspár Emesét, aki a három ütősön kívül vibrafonon közreműködik majd, nem kevésbé virtuóz feladatokkal ellátva. Amúgy a műről elmondható, hogy a közreműködők és szólisták összhangja, együttműködésük és a koncentráció elemi fontosságú, hiszen rendhagyó darabról beszélhetünk, amely a szokványostól jelentős mértékben eltérő feladatok elé állítja a művészeket.

- Egyszeri játékról lesz szó csütörtök este, vagy még bemutatják a későbbiekben is a zenekarral?
- Ez egy olyan mű, ami mellett nem lehet elmenni, erről biztosan mindenkinek lesz ilyen-olyan véleménye. Bizonyára lesz utóélete a darabnak, hiszen egyedülálló abban is, hogy három ütősre írtak egy concertót. Az is egyedivé teszi a produkciót, hogy a zeneszerző egyben dirigálja is a művét. Neki kiválóan ismernie kell a hangszerekben rejlő lehetőségeket, sokkal jobban, mint egy átlagos zenésznek. Magam is kíváncsi voltam, hogy mit tud kihozni egy nagydobból, most már elárulhatom, hogy meglepően sokat. Olyan hangszíneket hallhat a közönség mindhárom szólistától, amely összetétele és bizonyos hangszerpárosítás, hangszercsoportok szokatlan megszólaltatásának „kombói” révén, eddig nem találkozott.

- Kiknek ajánlja a mű megtekintését, meghallgatását?
- Azoknak, akik kedvelik a modern zenét, illetve azoknak, akik meg szeretnének ismerkedni olyan létező hangokkal, amelyeket már lehet, hogy hallottak valahol külön-külön, de ezek egységét, összhangzatát szeretnék egy érdekes keretben megtapasztalni. Illetve szívesen ajánlom azoknak is, akik nyitottak az új zenei törekvésekre, érdekességekre.

Az interjút Bereczki Lajos készítette.

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

Special closing days HERE.

Opening hours:
From Monday to Friday:
10 AM – 6 PM

Telephone inquiries can be made via +36 72 500 300 from Monday to Saturday from 10 AM to 6 PM.

Email inquiries are welcome at jegypenztar@pfz.hu.

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992