1 2 3

Az Alföldről a Mecsekbe

Hangszere a tuba, igazán nem tudni, hogy anno a hangszer választotta őt, vagy ő a hangszert, mindenesetre jó döntés volt. Bakró-Nagy György „Aladdin” szó szerint egyedülálló művésze a Pannon Filharmonikusoknak, hiszen egyedül ő játszik ezen a méretes zeneszerszámon. Személyesen ismerik egymást a többi zenekar tubásaival, hiszen az országban sincsenek sokan.

Beszélgetésünk elején feltűnt, hogy kellemes orgánummal bír, ami első hallásra is kiemeli az átlagból, beszélgetésünk során erről is szót ejtettünk. A fiatalember még egyedül él Pécsett, de már képben van egy esemény, amely a nyáron egy csapásra változtat ezen a státuszon. Erről és még sok egyébről váltottunk szót a művésszel.

- Honnan jött, hol élt gyermekkorában?
- Kiskunmajsán nőttem fel, amely nem messze található Szegedtől. Az ottani szimfonikus zenekar kürtművésze volt a tanárom, Putnoki Győző, ő javasolta, hogy válasszam a zenei pályát. Így a megyeszékhelyen végeztem közép és felsőfokú tanulmányaimat is, Nagy Zsolt tanítványaként. Egy próbajáték révén 2006-ban kerültem Pécsre, ahol 11 pályázó közül engem választottak ki végül erre a posztra. Ezzel egyidőben kezdtem el a kétéves kiegészítő egyetemi képzést Budapesten a Zeneakadémián Szabó Lászlónál, ami a zenekari játékkal párhuzamosan meglehetősen nehéz feladat volt.

- A tuba egy különleges hangszer, amelyen viszonylag kevesen játszanak. Hogyan lett ez mégis az Ön hangszere?
- Nagyon sok zenész a családból hozza a hangszeres zene iránti igényt, vagy a barátaitól kap inspirációt erre. Mivel a családomban nem volt hangszeres zenész, ezért a második verzió, a barátok, osztálytársak is befolyásolták döntésemet. Engem igazán a foci érdekelt, de édesanyám nem volt túl jó véleménnyel erről a sportról, így próbált más irányba terelni. Néhány osztálytársam zeneiskolába járt, ők biztattak, hogy menjek, próbáljam ki, mivel ők is szeretik ezt csinálni. Hallgattam a szavukra és a zeneiskolában igazgató, Tóth-Kovács László javaslatára választottam a tubát. Talán azért ezt a hangszert, mert a barátom trombitált, így a rézfúvósok csapatába tartozhattam én is. Annak az esélye is felmerült, hogy néhány éven belül a fúvószenekarban is játszhatok, mivel akkor már hatodikos voltam, így ez is fontos szempont volt a számomra. Kezdetekben a tenorkürtön tanultam, majd fél év után kaptam meg a tubát.

- Milyen erényei vannak a hangszerének? Miért kedves Önnek?
- A tuba alapvetően a zeneművek kíséretének alapját adja egy szimfonikus zenekarban. Vannak olyan hangszercsoportok, amelyek főként dallamot játszanak, vannak olyanok, amelyek kíséretet játszanak és vannak olyanok, mint a tuba, amely az egésznek a basszusát, az alapját játsszák. Ha a zeneművet egy háznak fogjuk fel, akkor vannak falak, tető, alapok, díszítések, én a ház alapját adom meg a hangszeremmel. Kivételezett helyzet, nagy kihívás, hogy a szimfonikus zenekarban mindössze egy tuba hallható, így én egy szólamot játszok egyedül. Nagy felelősség ez. A fúvósokon kívül a nagybőgősökkel is sok közös feladatom van, sokszor játszom együtt velük. Amúgy pedig nagyon szeretem a tuba hangszínét, a rézfúvósok között egy puhább, lágyabb hangzást képvisel. A trombita magas, éles hangon szólal meg, a harsona is határozott, kemény hangú hangszer, már építéséből adódóan is erre alkalmas. A tuba egyébként egy fiatal hangszer, bizonyos korok zeneműveiben fel sem lelhető. Most egy Verdi operában közreműködök, ahol a csimbasszó nevű hangszeren játszom, ami tulajdonképpen egy ventiles kontrabasszus harsona. A szerző idejében a mai értelemben vett tuba még nem igazán létezett.

- A hangszercsalád után a sajátjáról is elárulna néhány részletet?
- Nyáron lesz az esküvőnk, a menyasszonyom Tóth Gabriella is zenész, Grazban tanul, idén végez majd, ő egyébként szaxofonos. Mivel szimfonikus zenekarnál kevés alkalma mutatkozik, elsősorban a művek miatt a szaxofon használatára, így nem látom a lehetőségét annak, hogy a Pannon Filharmonikusoknál helyezkedjen el. Egy éve éppen játszott a zenekar egyik produkciójában, így inkább arra van esély, hogy időnként kapcsolódjon egy-egy koncerthez.

- Említette, hogy a muzsikálás mellett tanít. Hol és kikkel foglalkozik?
- Mecseknádasdon tanítok a helyi művészeti iskolában, ahol főként rézfúvós növendékeim vannak. Érdekes megjegyezni, hogy a zenei hagyományok a fúvószene terén mennyire mások itt, mint nálunk Kiskunmajsán voltak. Ott elsősorban a katonazenei hagyományokhoz köthető a fúvósmuzsika, itt pedig Baranyában a sváb lakosság miatt népszerű. Van is Nádasdon egy kis sváb gyerekzenekarunk, amely nem csekély mértékben hagyományőrzés céljából működik. A sváb családokban sok helyen a szülők is játszanak hangszeren, így a gyerekek „belefolynak” ebbe a kulturális hagyományba, én pedig segítem ezt a munkát. Fontosnak tartom, hogy azok, akik zeneiskolában tanulnak, fúvós zenekarokban vagy bármilyen együttesben is tudjanak zenélni.

- Úgy tudom a hangszeres játékon kívül az énekléssel is foglalkozik?
- A PFZ mellett működő Fesztiválkórusban énekelek. Főiskola előtt nem volt kapcsolatom a kórusmuzsikával. Egyik tanárom, Szudi Mária alapított egy gregorián énekegyüttest azokból, akiknél szolfézs órán hallotta, hogy megfelelő hangadottságokkal rendelkeznek. Nekem volt kedvem részt venni ebben, mivel minden hangszeres játék alapja az ének. A zenekari játék során is bennem végig ott van a dallam, akkor is, ha kíséretet játszom. A diplomám megszerzése előtt három évig énekeltem tehát a szegedi kórusban, de utána ez a lehetőség megszűnt. Néhány éve alakult itt Pécsett a Fesztiválkórus, és ekkor, mivel kellemes emlékeim voltak a kóruséneklésről, jelentkeztem oda. Mivel a kórus sok barokk művet ad elő, nem ütközik a hangszeres zenei fellépéseimmel, hiszen ezekben a művekben a tuba még nem szerepelt, mert még nem alkották meg.

- Nemrég adták elő a Kodály Központban Bach Máté-passió című művét. Ön a Fesztiválkórusban csillogtathatta meg énektudását, milyen érzés volt kilépni a zenekari művész szerepéből?

- Jó volt azt érezni, hogy a zenekarral együtt, az alapot - a basszust erősítve, de egy másik szerepben, a kórusban énekelve szólaltattuk meg ezt a nagyszerű művet. Érdekes kihívás, hogy a szöveg mondanivalóját a zenei előadásmód is hűen kövesse, erre törekedtünk már a kóruspróbákon is, Vass András és Dobos László kórusvezetők irányítása alatt, akik nagyon alapos munkát végeztek. Mint már említettem, a tuba nagyon fiatal hangszer (Bach idejében, és utána még majd' 100 évig  nem is létezett), így ezt a művet nem is ismerhettem volna meg ilyen részletesen, ha nem éneklek kórusban. Biztos vagyok benne, hogy ez a tapasztalat is segít a hangszeres munkámban. Akik hangszeren játszanak, azoknak mindig azt mondják, hogy énekszerűbben próbáljanak meg muzsikálni, az énekeseknek pedig azt, hogy minél hangszerszerűbben énekeljenek. Így ez a kétféle látásmód nagyszerűen kiegészíti, és támogatja egymást!

- Van olyan szabadidős tevékenység, amelyben szívesen részt vesz, de nem kapcsolódik a zenéhez?
- Említettem, hogy kisvárosban nőttem fel, otthon nagy kertünk volt, ezen kívül a város határában egy hobbitelkünk is volt. A szüleimnek volt szőlője és foglalkoztak paprikatermesztéssel is. A föld és a földművelés szeretete nagyon bennem van, sajnos itt Pécsett egy társasházban lakom, így a kertészkedéssel nem tudok foglalkozni. Mivel a menyasszonyom pécsváradi, a szülei ott élnek, ezért szeretnénk majd odaköltözni, talán egy kis ház is szóba jöhet a későbbiekben. Mindenképpen vonzónak tartom, hogy a Mecsekhez, a természethez közel és szintén egy kisvárosban éljünk, mivel ezt a környezetet szoktam meg és szeretem is. Amikor hazamegyek Majsára, felkeresem nagypapám kis tanyáját, ahol foglalkozom a gyümölcsfákkal, lenyírom a füvet, a barátaimmal kimegyünk egyet bográcsozni. Néha a hangszeremet is kiviszem oda és ott gyakorlok.

- Mondják, hogy van a rézfúvósok között egy erős kötelék, ön szerint is létezik ez?
- Valóban így van, ezt a gyerekkori és a későbbi kiskunmajsai fúvószenekari tapasztalatommal is meg tudom erősíteni, ahová a mai napig visszajárok. Az együttest irányító Bozóki János karnagy mellett aktívan részt veszek a fúvószenekar életében, ahonnan már többen is ide kerültünk a Pannon Filharmonikusokhoz, akik a zenei pályát választottuk hivatásként. Tehát, ez a kötelék teljesen másképp működik, mint más hangszercsoportoknál. Ha például próbajátékra jönnek össze a zenészek, akkor bármilyen furcsa, mi ezt egy jó találkozási lehetőségnek tartjuk. Amikor legutóbb volt az Operaházban egy próbajáték, ott összeverődött 23-25 tubás, ami elég ritka. Az volt az első, hogy csináltunk egy közös fényképet a megjelentekről, annak ellenére, hogy valamilyen szinten riválisai voltunk egymásnak. Ez egy hegedűs próbajátékon szerintem elképzelhetetlen. A rézfúvósok között van egy láthatatlan szövetség, talán e miatt is szeretem a muzsikálást, főképp annak zenekari formáját.

Az interjút Bereczki Lajos készítette. (Forrás: www.pecsiriport.hu)

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992