1 2 3

Latin szaxofon, spanyol flamenco és brazil szamba

Arno Bornkamp, a „Concertgebouw Ezüst Babérlevele” díjat elnyert szaxofonművész a Zene világnapján, október 1-jén mutatkozik be a Kodály Központ színpadán. Hangszerének koronázatlan királya, a modern virtuóz archetípusa, akinek a művészete és tehetsége előtt világszerte adóznak. 1982-es debütálása óta több mint 250 koncerten játszotta a számára komponált versenyműveket. Az est műsorát a következőképpen jellemezte. Az ő ajánlásával várjuk szeretettel a közönséget a Pannonicum-bérlet nyitó koncertünkre!

Latin szaxofon az est címe. Az Ön számára miben nyilvánul mag a művek latinos vonása? Milyen érzés Önnek ezeket a darabokat játszani?

Először is Milhaud Scaramouche szvitjéről néhány szót: ez a darab már konzervatóriumi éveimtől kezdve elkísér. Amszterdamban, ahol tanultam, része volt az alap repertoárnak. Akkoriban vonzott a darab virtuozitása és nyitott jellege. Később felismertem a különböző stílusokat, melyeket ez a darab képviselt: az első tételben megjelennek a Sztravinszkijra jellemző tizenhatodok, melyek hevesen rohannak át egymáson, keveredve merevebb, szögletesebb melódiákkal, ábrázolva a bohóc Scaramouche szökelléseit. A második tételben néhány egyszerű melódia és egy meglepő valcer hoz létre egy gyengéd atmoszférát. Ezzel szemben a harmadik tételben („Brasileira”) egy durvább és hihetetlenül lendületes szamba veszi át az irányítást. Ez utóbbi tétel garantálja a közönségsikert. 

Ez a darab egy igen meghatározó része a pályafutásomnak. A zongorára írt verzióját talán több mint százszor is előadtam már. A zenekari verziót körülbelül hússzor és mindig nagyon szívesen. Egy előadás különösen kiemelkedik a többi közül: 2014-ben a Sao Paolo Állami Ifjúsági Zenekarral játszottam, amely Sao Paolo szegény negyedeiből toboroz gyerekeket, magas színvonalú zenei oktatást biztosítva számukra, egy önkormányzati program finanszírozásában. El sem tudják képzelni, hogy ezek a gyerekek milyen lendülettel játszották a szamba részt!!

Tomasi versenyműve egy másik történet: pályafutásom kezdetén ez a darab meglehetősen ismeretlen volt számomra. Amikor mesterkurzusokat kezdtem tartani a világ minden táján, ráébredtem, hogy ez egy valódi sikerdarab a klasszikus szaxofon világában, miután tapasztaltam, hogy milyen nagy számban játsszák ezt a hallgatóim. Rájöttem, hogy ez a darab színes és igen nagy kihívásokkal teli. Mindeddig nem volt alkalmam arra, hogy zenekarral együtt játsszam. Így aztán e darabot illetően, koncertem a Pannon Filharmonikusokkal az én premierem lesz majd!! Tomasi nagyon szerette Spanyolországot és ez nyilvánvalóvá válik ebben a gyönyörű, színes darabban, melyet a spanyol költő, Juan d de Yepes y Alvarez (1542-1591) más nevén San Juan de la Cruz, Noche obscura del alma című verse ihletett. Ebben a versben egy férfi harcáról olvashatunk, az élet és a magasabb szintű értékek között.

Nagyon várom, hogy méltóan ábrázolhassam a darab zenei kontrasztjait: az első tételben lírai szakaszok után hősies, ritmusát illetően meglepő táncforma következik (5/4-ben!). A második tétel rendkívüli módon virtuóz „Dionüszoszi Bacchanália”, „Giration” címmel.

Miért tekinthetőek az elhangzó művek latinosnak véleménye szerint?

Ami mindkét darabban közös, az teatralitásra helyezett, letagadhatatlan hangsúly. A latin zenei érzés érzékelhető mindkét darabban: a Tomasi versenyműben hallhatjuk a hősies, ritmikus motívumokban, melyek mindvégig színessé teszik a darabot és engem igen erősen a Flamencora emlékeztetnek (Spanyolország volt Tomasi kedvenc országa!).  Egzotikus panorámát és festői képeket jelenít meg, melyek kétségkívül mediterrán hatásúak.

A Scaramoucheban viszont a latinos hatás dél-amerikai jelleget ölt. A harmadik tétel „Brasileira” olyan kiválóan képviseli a szambát, hogy képzeletünk automatikusan Rio de Janeiro tengerpartjait eleveníti fel.

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Nikolett Teszlák
ticket office manager
teszlak.nikolett@pfz.hu
+36 30 746 4155

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992