1 2 3

A balett mint zenei költészet

Ravel varázslatos hangzású művével, a Daphnis és Chloé című balett muzsikájával várja közönségét a Pannon Filharmonikusok február 28-án, 18 órakor a Kodály Központban.

A Longosz egy mitológiai történetét feldolgozó művet a zenetörténészek egyértelműen a komponista és az egész zenei impresszionizmus egyik legkiforrottabb alkotásaként tartják számon, mely az ókori görög históriához egy úgynevezett „néma kórussal”, méretes fúvóskarral és tizenöt különféle ütőhangszerrel teremt különleges hangkulisszát. A kompozíció egyik legvonzóbb eleme a varázslatos hangzás, mely már az első pillanatokban rabul ejti a hallgatót.

A Daphnis és Chloé című balettet a századelő híres, párizsi Orosz Balett igazgatója, Szergej Gyagilev rendelte Raveltől. Az 1912-ben bemutatott, színpadi műként kevéssé sikeres Daphnis és Chloé a koncertpódiumon találta meg a közönséghez vezető utat. A szerző által „koreografált szimfóniának” titulált zenemű ma is gyakrabban hangzik el koncertelőadásban, mint szcenikus formában.

A Gyagilev-féle párizsi balett az orosz és a francia zeneszerzőket egyaránt inspirálta. Ezzel az iskolával az 1910-es években a balett műfaja újfajta értelmezést nyert. A Pannon Filharmonikusok az elmúlt 1-2 évben előszeretettel tűzte műsorra a fenti iskola műremekeit, köztük Debussy, Dukas, Sztravinszkij és Ravel alkotásait. A tavalyi évadban a „Debussy és Ravel nyomdokain kinőtt fa”, Sztravinszkij két balettjét is feldolgozta a társulat, ősszel a Tavaszi áldozatot, tavasszal a Tűzmadár című művet, idén februárban pedig Petruska meséje szólalt meg a koncertpódiumon. Az aktuális évadban a franciák kerültek sorra, 2014 őszén Debussy Jeux című tánckölteményét, Dukas La Péri című művét játszotta az együttes, illetve Ravel La valse című táncfantáziáját is színpadra vitte.

Ahogy az a fenti címekből is kiderül, amit a korabeli balett zeneszerzői apparátusa lekottázott, az közelít a költészethez. Mint azt Kocsis Zoltán, a szombati koncert karmestere megfogalmazta, „valamiért a komponisták fantáziája szárnyalt azokban az években, amikor már érezni lehetett az I. világháború közeledtét. Akkor tájt már mindenkiben ott lappangott az a Közép-Európában általános eluralkodott idegesség, mely később a háborúhoz vezetett. A zeneszerzők aztán talán mint az utolsó békeévek zeneköltői igyekeztek kiírni magukból azt a sok szépet, amit aztán az I. világháború elsöpört. A háború után az impresszionizmust gyorsan felváltotta az expresszionizmus. Ugyanakkor a fenti iskola még érezteti hatását, Bartók Fából faragott királyfi című művén például - ami már "háborús termék" - tételesen kitapinthatóak a Daphnis és Chloé zenei hatásai."

A Pannon Filharmonikusok a Daphnis és Chloé műsorra tűzésével a századelő e kivételes alkotói közegét szeretné közönsége elé idézni szombati koncertjén, melyen Ravel balettje mellett, Debussy Három noktürn című művét és Liszt Ferenc Esz-dúr zongoraversenyét játssza még a társulat. Utóbbi műben a hallgatóság Kocsis Krisztián zongorajátékát élvezheti. Közreműködik továbbá a Magyar Rádió Énekkara, Pad Zoltán vezetésével.

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Nikolett Teszlák
ticket office manager
teszlak.nikolett@pfz.hu
+36 30 746 4155

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992