1 2 3

Húsvéti ünnepi hangverseny a Pécsi Bazilikában

Húsvét ünnepének összetett üzenete mindegyikünk számára hordoz jelentést. Keresztény hitűek számára a legnagyobb ünnep, amely a föltámadás ígéretével vigasztalást, reményt és erőt ad, és biztosít arról, hogy életünk többre hivatott, mint amennyi a Földön töltött évekbe belefér. A nem hívők számára a húsvét a természet téli álomból való ébredését, az élővilág, a tavaszi színek, illatok, hangulatok „feltámadását” jelenti, amelyet megannyi vidám tradicionális rítus tesz még örömtelibbé.

Szeressük bármely okból a húsvétot, a Pannon Filharmonikusok ünnepi hangversenye mindenki számára emelkedett zenei pillanatokat kínál. A kiváló pécsi kórusok közreműködésével létrejövő hangverseny hangjai az egyetemes zenetörténet legnagyobb alkotásainak segítségével engednek elmerülni a fájdalom, a gyász, az átváltozás, a katarzis és a feltámadás reményének érzésében, egy olyan szakrális térben, amely még inkább felerősíti a húsvéti misztérium átélésének élményét.

 

Bogányi Tibor vezényletével három mű csendül fel március 26-án a Pécsi Bazilikában. Elsőként Giuseppe Verdi Négy szent ének című kompozíciójának 1890-ben írt Laudi alla Vergine Maria című darabja hangzik el. Az ének G-dúr hangnemben írt a cappella női kar, amelyben a zeneszerző Dante  Isteni színjátékának harmadik könyvéből, a Paradicsomból meríti szövegét. Az életműnek ez a kristálytisztán áttetsző, szinte törékeny darabja a maga klasszikus egyszerűségében hordozza a „mindenen túliság” nemes pompáját.

 

 

 

A koncert második tételeként felcsendülő Richard Strauss mű, a Gyász Münchenért egy hatalmas gyászdarabhoz készült vázlat, amelyben az idős mester elsiratja hazája sorsát, és a II. világégésben bombatámadást szenvedett Münchent, Weimart, Drezdát.   A komor hangulatú kezdet Beethoven Eroicájának gyászindulóját idézi, mégsem hatja át az alkotást kétségbeesés. Strauss művészi létének rezüméje ez, saját szavai szerint egész életének visszatükrözése.


A hangverseny záró darabja Francis Jean Marcel Poulenc Stabat Mater című műve, amelyet a zeneszerző festőművész barátja Christian Bérard halálának alkalmából komponált. A zenemű alapját képző Stabat Mater költemény 13. századi katolikus himnusz, amely egyike a legismertebb középkori énekeknek, s Mária keresztfa mellett átélt fájdalmáról szól. Poulenc Stabat Materének premierjére 1951-ben Strasbourgban került sor, s a kiváló európai fogadtatás után az Egyesült Államokban a New Yorki kritikusok körének díját kapta a legjobb kórusmű kategóriában. A szoprán szólóra, vegyeskarra és zenekarra írott alkotás a versailles-i szépségű finomságokat ötvözi a klasszikus templomok nemes és egyszerű vonalainak megrajzolásával, miközben a zeneműben bámulatos az egyensúly a diszkrét és az elsöprő lendületű tételek között.

 

A húsvéti hangversenyen a Pannon Filharmonikusok mellett Celeng Mária szoprán szólista, a Bartók Béla Leánykar (karigazgató: Rózsa Bernadett) és a Bartók Béla Férfikar (karigazgató: Lakner Tamás) lép fel.

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992