1 2 3

Kocsis Zoltán véleménye a Pannon Filharmonikusok erényeiről és lehetőségeiről

Kocsis Zoltán több mint egy évtizede megkülönböztetett figyelemmel kíséri a pécsi komolyzenei élet alakulását, úgyis, mint a Pannon Filharmonikusok állandó vendégkarmestere. A világhírű zeneművész nemrégiben újra Pécsett vezényelt, és egy kis számvetésre kértük.

 

– Azóta ismerem jobban a Pannon Filharmonikusokat, amióta Hamar Zsolt átvette az irányítását. Az én másodkarmesterem volt, és a Nemzeti Filharmonikusoktól került Pécsre az ezredfordulón, majd kölcsönösen meghívtuk egymást az együtteseinkhez. Tény, hogy a zenekar azóta egyre jobb és jobb, ezt minden alkalommal megállapíthatom. Hozzátenném ez még jó részt most is Hamar Zsolt korábbi munkájának köszönhető. Akármilyen körülmények között ment el, s akárki érzi magát megsértődve, azt nem lehet letagadni, hogy a keze nyomát a zenekaron hagyta.

 

– Sokan szeretnék, hogy egy tiszteletkoncertre visszatérjen.
– Magam sem értem, pontosan mi vezetett ide, de nem az én feladatom erről bírálatot mondani, mint ahogy Peskó Zoltán-ügyben sem ismerem a részleteket. Ebben az országban nagyon sok a sértődött ember és sokszor fordul elő az is, hogy ok nélkül, vagy mondva csinált indokkal történik ilyesmi.

 

 

– Hol tart most a pécsi együttes?
– Azt gondolom, hogy nem szerencsés azt mondani: a legjobb vidéki zenekar, mert nincs értelme a vidék és a főváros között vonalat húzni. Ezt igazolja az is, hogy egy kicsit az én kezem is benne van Pécs Európa kulturális fővárosa címében, mert a bizottság előtt azzal érveltem, hogy bizonyos eredményeket csak regionális körülmények között lehet felmutatni, amire egy kisebb város sokkal alkalmasabb, mint például a főváros. Úgy gondolom, a legutóbbi közös hangversenyünk a világ bármely koncerttermében megállta volna a helyét.

 

– Hogy látja a zenekar nemzetközi törekvéseit?
– Ez csak természetes, számos külföldi példa bizonyítja, hogy „nem fővárosi” zenekarok  kifejezetten különleges helyet foglalnak el a világ zenei életében. Ilyen például a Birminghami Szimfonikus Zenekar, vagy a Bambergi Szimfonikusok. Ez egyéniség és vezető karnagy függő is. A pécsieket illetően Bogányi Tibor megválasztása szerencsés lépés volt, mert a finnországi ugródeszkán keresztül sok minden elérhető. A finneket ugyanis nem szabad lebecsülni! Fele akkora nép, mint a miénk, mégis elismert zeneművészek tucatját adták az utóbbi időkben a világnak. Az illetékeseknek pedig észre kellene venniük, hogy Finnország teljes egészében átvette a Kodály-módszert, s ott az állam rengeteg pénzt áldoz a zeneoktatás fejlesztésére, aminek meg is lett az eredménye. A Pannon Filharmonikusokhoz munkás karmester kellett, ilyen volt Hamar Zsolt, s ilyen Bogányi Tibor, valamint jómagam is. Tehát nem csupán produkciós dirigens, hanem olyasvalaki, aki tud és szeret is dolgozni, a zenekarnak pedig ez kell a fejlődéséhez.

 

 

– Hatvan éves lesz idén, amit az év második felében Pécset is érintő koncertturnéval ünnepel. Mikor járt utoljára itt zongoraművészként?
– Lehet annak úgy másfél évtizede. Most egy Schubert-Rachmaninov programot állítottam össze, s úgy hiszem, kellően súlyos lesz. Megjegyezném, hogy nem száműztem én eközben a zongorát az életemből, a közelmúltban Kaposváron és Tiszadobon is leültem a billentyűk elé. Megmondom őszintén azt is, szólózongorára a MüPát nem nagyon szeretem, intimebb szféra kell az ilyen játékhoz, s tapasztalataim szerint a Kodály Központ kiválóan alkalmas lesz.

 

– Miért, összességében milyen ez a koncertterem?
– Hallgattam itt előadást, vezényeltem is, és azt kell mondjam, ha nem is minden ízében tökéletes, mert ilyen nincs, még a prágai Rudolfinumra sem mondható ez el, de abszolút ne kell szégyenkeznünk, minden mai elvárásnak megfelel a gigantomán művektől a legfinomabb kamarajátékig.

 

 

– Ha kritikusan fogalmazna, mi az, amiben a Pannon Filharmonikusoknak még javulnia kell?
– Nem szívesen mondok ilyesmit, de még mindig nagyon elnőiesedett az együttes. Itt felvetődik a kérdés, hogy nem kellene esetleg a férfikvótákét harcolni? Bár nagyszerű tehetségek ülnek a soraikban, és ki kell emelnem Vass Ágnes tevékenységét, aki sokat tett a zenekari hangzásért. A nők természetükből fakadóan másképp állnak a zeneművekhez. Ugyanakkor az is igaz, hogy akadnak olyan kompozíciók, amit csak ők tudnak megfelelő módon megszólaltatni. Hozzátenném azt is, itt már nem érdemes a különböző posztokba belenyúlni, szerintem a vezetőkarmesternek most csakis az lehet a feladata, hogy a meglévő zeneművészeket hozza fel minél magasabb szintre.

 

– A kultúra régen volt ennyire kirekesztve a központi forrásokból. Milyennek értékeli ezen belül a zeneművészet helyzetét?
– Borzalmasnak. A Kárpát-medencében meglepő nagy számban születnek kimagasló tehetségű emberek, de tenni kéne valamit, hogy ne menjen el a többségük külföldre. Ha valamiért még ezt a térséget szimpátiával figyelik a világban, az épp a kultúránk miatt van. Nem csak focipályákat kellene építeni, hanem kulturális létesítményeket, illetőleg a zeneoktatást megreformálni. Ős Fradi-drukker vagyok, de azt mondom, a világranglistán a művészetek bármely ágából sokkal előkelőbb helyen állunk, mint fociból.

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992