A teniszütő és a cselló is megfér egy kézben

Főképp, ha Szakács Viktóriáról, a Pannon Filharmonikusok cselló szólamának helyettes vezetőjéről van szó, aki szabadidejében szívesen veszi kézbe a szintén húros sportszert. A művésznő Pécsett született, iskolái egy részét is itt végezte, sőt a PFZ volt az első és egyetlen szimfonikus zenekar, ahol alkalmazásban állt. Erről is beszélgetünk vele, no meg régi szerelméről, a komolyzenéről.

Az évad lassan a végéhez ér, nem beszélve arról, hogy Viktória éppen egy költözéssel kombinált házfelújítás után/közben szakított időt arra, hogy beszélgessünk a pályáról, amelyet eddig bejárt. Aki a Pannon Filharmonikusok művésze, az egyben biztos lehet –, színes éves repertoár vár rá és rengeteg koncert. Lehet persze mindezt fokozni, hiszen Szakács Viktória a Pécsi Nemzeti Színház (PNSZ) zenés darabjaiban is sokszor közreműködik. Egyszóval nincs ideje unatkozni.

- Kezdjük a beszélgetést azzal, ami éppen előttünk áll, lassan zárul az évad. Milyen emlékei vannak erről a szezonról?

- Több kisebb formáció szerepelt idén a zenekari koncert programjában, mint pl. Georg PhilippTelemann: D-dúr Szvitje, vagy Edward Grieg csodálatos Holberg Szvitje. Számomra nagyon kedves darabok, ráadásul vonósként kiemeltebb szerephez juthattunk. Szeretem ezeket a feladatokat, ahol kevesebb hangszeres van a színpadon, és nem a művek monumentalitása, hanem az intimitás és a hangszínek finomabb játéka dominál. 

- Kicsit összefolyik az év koncerttermése a zenészek lelkében - fejében, vagy nagyon is elkülönül, katalogizálódik és így marad meg?

- Valóban, néha kicsit összefolynak a koncertek és előadások, hiszen a PNSZ-ben is sokat játszom. A Marica grófnő például már három éve műsoron volt, de említhetném még a Hamupipőke című vígoperát, ami év végén bemutatásra került és a jövő évadban fut majd.

- Hogyan fér meg az operett és a komolyzene egymás mellett?

-Egy operett, ha jól interpretálják a muzsikusok, lehet színvonalas és szórakoztató. Sokan szeretik a könnyedebb műfajt is, ízlés dolga. Például, A denevér  nagy sikerrel ment a színházban és szerettük is játszani.

- Ha már a többiek is szóba kerültek, hányan vannak a szólamban?

- Tizenketten vagyunk, ami nagyon jó, hiszen így egy kicsit tehermentesíthetjük egymást. Nagyjából kéthavonta egy produkciót hagyhatunk ki fejenként, ami azért enged egy kis levegőhöz jutni bennünket. Visszatérve még a szólamhoz, egyre több a férfi kolléga, jelenleg négyen is tagjai annak. 23-56 év közötti a szólam tagjainak életkora, jelen van a frissesség és a bölcsesség is.

- Azt nem lehet mondani, hogy van női és férfi hangszer, nyilván olyanok vannak, amelyeket inkább hölgyek választanak. Van különbség a nők és a férfiak csellójátéka között?

- Valóban, szerintem sincsenek kizárólag női és férfi hangszerek, talán néhány hangszer a mérete és súlya miatt inkább férfiak kezébe való, de ezen kívül nem látok különbséget. Van egy tendencia, amely abba az irányba hat, hogy több hölgyet látunk a zenekarban, mint férfit, de a PFZ vezetése úgy látom tudatosan törekszik ebben is az egyensúly megteremtésére. Egyébként van különbség egy nő és egy férfi csellójátéka között, hiszen fizikailag és lelki beállítódásban is eltér a két nem, ez a csellójátékban, hangzásban is megjelenik. Ezért jó, ha vegyesen vannak a szólamban nők és férfiak.

- A színházi fellépések tehermentesítik, vagy éppen ellenkezőleg, plusz munkaterhelést jelentenek?

- Mindkét helyen vannak feladataim, néha összetornyosulnak, de utána van alkalom egy kis pihenésre. Aztán itt van egy másik terület, amellyel foglalkozom, ez a zenetanítás. Pécsett a Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium óraadó tanáraként is dolgozom, szóval cseppet sem unatkozom. Jövőre a Hamupipőkének lesznek délutáni előadásai is, amit nehéz lesz a tanítással összeegyeztetni, de bizonyára lesz rá megoldás.

- Ha már az iskola szóba került, Ön mikor kezdett először a csellón játszani?

- Pécsett a Mátyás Király Utcai Általános Iskolába jártam, ahol Mihályi István tanár úr úgy vélte, hogy igazán jó kezem lenne a csellóhoz, bár édesanyám a fuvolának örült volna jobban, de így a csellóra esett a választás. Aztán szintén Pécsett a Művészetibe jártam középiskolába, ahol Janzsó Ildikónál folytattam tanulmányaimat, majd a főiskola évei következtek ugyanitt, ahol zenetanári és kamaraművész képesítést szereztem.

- Ezt követően került a PFZ-hez?

- Nem egészen. Mivel pécsi vagyok és minden iskolámat itt végeztem egy kicsit kedvet kaptam ahhoz, hogy világot lássak, így Salzburgban folytattam a tanulmányaimat, (az Universitat Mozarteumban) hat évet töltöttem tanulással és részben munkával ebben a városban. Úgy érzem, hogy ott találtam meg a hangot a saját hangszeremmel. Megszereztem a magiszteri kis és nagy diplomát, kisegítő zenészként a városi Mozarteum zenekarban játszottam, majd kamarazenekarokban, kvartettben csellóztam.

- Más a felfogásuk az ottani művészeknek egy zenekarban?

- Valahogy a szabadabb, oldottabb légkör, jobban inspirálja a művészeket, másrészt a világ minden részéről jönnek a zenekarba, ez is egy gazdag kulturális merítésre ad lehetőséget.

- A családban muzsikált még valaki?

- Édesanyám tanult zongorázni, a dédnagyapám pedig orgonaépítő volt az Angster orgona manufaktúrában. A húgom kedvtelésből hegedült egészen a gimnázium végéig, nagyjából ennyi a „zenei múlt” a családunkban.

- Mindig egyértelmű volt az életében, hogy muzsikus lesz?

- Én nem tartozom azok közé, akik már kiskorukban elhatározták, hogy zenei pályára lépnek. Tulajdonképpen mostanában érzem csak úgy, hogy megérkeztem, itt vagyok a helyemen. Régebben versenyszerűen teniszeztem és benne volt a pakliban az is, hogy esetleg abba az irányba megyek tovább. Még ma is rendszeresen játszom, ebben remek partnerem az édesapám, de a zenekarban is vannak teniszpartnereim! Valahogy mindig úgy éreztem, hogy a muzsikusság nem az én döntésem volt, így alakult az életem. Akár más is lehettem volna. Nagyon szeretem a konyha világát, azt hiszem, kicsit gurmand vagyok, aki szeret ételeket főzni, kísérletezni ízekkel, színekkel, anyagokkal. Pécsett csak néhány olyan helyet ismerek, ahol igazán jó színvonalú, izgalmas ételválaszték van. Ezen a területen el tudnám képzelni magam, élvezettel vinnék egy olyan vendéglátóhelyet, ahol fantáziadús, változatos és színvonalas konyhaművészettel találkozhatna a betérő vendég.

- A konyhában az alapanyagok minősége nagyon fontos, a zenésznek pedig a hangszere. Elárulna erről részleteket?

- Saját hangszerem van, amely 2001-ben készült Halász László műhelyében, a mester személyesen készítette ezt nekem. Az úr egyébként maga is zenész, gitáros. Én egy brácsáját hallottam még Salzburgban, és ezután kerestem fel, hogy készítsen nekem egy hangszert. A lakkozása nem olyan lett, amit szerettem volna, de a hangzása puha, kellemes. Mostanában érzem megint úgy, hogy el tudnék képzelni egy másik hangszert magamnak, szívesen lépnék előre ezen a téren.

- Amikor hazajött Salzburgból, akkortól datálódik a kapcsolata a PFZ-vel?

- Vissza-visszajártam egy-egy hétre Salzburgba dolgozni, aztán Pécsett megkerestek, hogy a Művészetibe éppen üresedés van csellótanári állásban, vállalnám-e? Igent mondtam a felkérésre. Egy évvel később pedig próbajátékot hirdettek a Pannon Filharmonikusoknál, amire jelentkeztem és fel is vettek, így a salzburgi ingázás megszűnt. Ez nagyjából 15 éve volt már. A Park Mozi próbahelyisége után, hatalmas minőségi ugrás volt a Kodály Központ 2010-ben. Azt még nemzetközi összehasonlításban is bátran kijelenthetem, hogy keveseknek adatik ilyen minőségű próba- és koncert lehetőség, mint nekünk. A zenekarnál eltöltött idő alatt látom, hogy dinamikusan fejlődik a hangzás, a technikai tudás, a zenészi kvalitás a PFZ-ben. Rögtön hozzá kell tennem, hogy ebben nem csak a zenészeknek, hanem a menedzsmentnek is kulcsszerepe van. Örömmel tölt el, hogy a Müpa koncertjein a zenekarunk képes megtölteni a hangversenytermet, amely csak nagyon kevés budapesti zenekarnak sikerül folyamatosan. Arca van a zenekarunknak, másoktól jól megkülönböztethető hangzásvilága, és főképp jó szakmai hírneve.

- Milyen a szólamon belül a kapcsolatuk a zenészeknek?

- Pechán Dávid érkezése Budapestről nagyban segítette a szólam munkáját. Az egyik szólamvezetőként ő az a nyugodt férfiember, aki sokat tett azért, hogy összhang szülessen a csellisták közt. Jó a kapcsolatunk emberileg is egymással, például néhány napja volt „cselló-buli”, ahol a szólam zenészei jöttek össze egy kicsit oldottabb körülmények között. Alapvetően a zenekar egészében is jó a hangulat, persze így év vége felé azért a fáradtság néha érződik rajtunk. Sajnos év közben nincsenek olyan rendezvények, ahol kötetlenül beszélgethetnének egymással a PFZ muzsikusai, csak év végén van egy közös parti, ami épp múlt héten volt.

- Mindig minden ilyen idilli a zenekaron belül?

- Óhatatlan, ahol ennyi ember együtt dolgozik, vannak súrlódások, de ez máshol sincs másképp. Nem lehet 120 ember kedvére tenni minden esetben, ezt tudomásul kell venni, de attól színes a zenekar, hogy sokféle művészből áll.

- Áruljon el valamit a jövő évi műsortervből!

- Mivel ez egyelőre nem publikus, ezért csak annyit mondhatok, hogy például több alkalommal dirigálja majd a zenekarunkat a világhírű karmester, Gilbert Varga. Szeretek vele dolgozni, mert nagyszerű karmester, valamint hihetetlenül szuggesztív személyiség, aki kreatívan nyúl a művekhez és nagyszerűen bánik a zenészekkel. 

- Vannak kedvencei a csellisták között?

- Várdai István nevét említeném először, aki idén is játszott szólistaként zenekarunkkal, és engem gyerek kora óta elbűvöl a csellójátéka. A másik abszolút kedvenc pedig Bényi Tibor, aki karmesterként megfordult már zenekarunknál. Még salzburgi éveim alatt ismertem meg, fantasztikus muzsikus, csellista, színes, sokoldalú művész ember. Ő nagyon hiányzik nekem Pécsről.

 

Az interjút Bereczki Lajos készítette. 

 

 

 

Vissza

Hírlevél
feliratkozás

Kapcsolat

jegypénztár

A Kodály Központ Jegypénztára

Nyitvatartás:
hétfő-szombat: 10.00 - 18.00

Telefonszám:
0672/500-300

cím

A Pannon Filharmonikusok székháza és próbaterme

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
közönség

Közönség
kapcsolat

Tátrai Blanka
értékesítési menedzser
tatraipontblankakukacpfzponthu

Szőts Dorottya
jegypénztáros
szotspontdorottyapontevakukacpfzponthu

info

Sajtó
kapcsolat

Tóth Eszter
kommunikációs munkatárs
tothponteszterkukacpfzponthu
Tel.: 20/449-8552